Un 15% d'escoles catalanes no aborda la interculturalitat

Un estudi de la UdL constata que les escoles que tracten la diversitat cultural i religiosa ho fan a través del currículum


El Grup de Recerca Anàlisi Social i Educativa (GRASE) de la Universitat de Lleida (UdL) ha publicat l'estudi 'La diversitat cultural i religiosa als centres d'infantil i primària de Catalunya' que ha analitzat el tractament d'aquestes temàtiques en 380 centres de Catalunya del miler que hi havia registrats al curs 2013-2014.

L'informe confirma que un 15% de les escoles catalanes no treballen cap aspecte sobre diversitat cultural i religiosa a les seves aules enfront un 85% que respon que sí que ho fa. Un 78% de les escoles que no fan cap planificació en aquest àmbit ho justifiquen perquè no tenen pràcticament alumnes d'origen estranger, mentre que un 3'4% d'elles consideren que no cal fer cap treball específic en aquesta matèria. El 85% dels centres que no treballen la diversitat cultural o religiosa tenen menys de 200 alumnes i en un 37'1% dels casos la presència d'alumnat d'origen estranger és igual o menor a un 5% de l'alumnat.

Les escoles que sí que aborden la diversitat cultural ho fan, en un 60'3% dels casos a través dels currículums escolars. Un 32% de les escoles organitza jornades interculturals i un 27% també adapten els menús escolars. La mediació intercultural (1'6%), creació de projectes internacionals (1'3%), l'adaptació curricular (1'1%) o l'organització de conferències (0,8%) són les accions menys usuals per tractar la diversitat cultural d'aquestes escoles. Pel qeu fa a la diversitat religiosa, en canvi, només és tractada específicament per un 10'5% d'aquestes escoles.  

Els estudiants de les escoles que incorporen la interculturalitat en les àrees del currículum ho fan principalment en l'assignatura de medi, un 42,9%, seguida de la d'ètica/valors socials, un 25,3%, i de religió, un 22%, tot i que gairebé un 24% asseguren que ho fan de forma transversal, és a dir, en diferents matèries. En canvi, molt pocs centres educatius incorporen classes de llengua o cultura de procedència dels alumnes d'origen estranger, només ho fan en un 6'9% dels casos, concentrats magioritàriament en horari extraescolar.

Poca formació dels docents

La major part dels centres que aborden la interculturalitat a les aules no prepara una formació específica per als docents. En un 77,9% dels casos els centres creuen que és suficient, un 15,5% declara que és insuficient, i un 2,4% consideren que aquesta formació no els cal. En el cas dels centres que han declarat insuficient la seva formació, cal destacar que, en un 18'7% d'ells, es tracta d'escoles que superen el 20% d'alumnat d'origen estranger. Els centres que sí que aposten per la formació ho fan, en un 28'7% dels casos per conèixer la cultura de les famílies i els alumnes presents a l'escola. El 21'8% aposta per una formació de resolució de conflictes  i un 15% d'ells es forma per adaptar el currículum a la diversitat cultural.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article