Educar en valors i les TIC a l’escola: La identitat digital


L'escola té un debat obert des de fa ja uns anys amb les TIC (Tecnologia de la Informació i la comunicació). Des del Departament d’Ensenyament de la Generalitat s’ha fet un esforç per regular aquest aspecte i incloure'l en el currículum educatiu, que entre els aspectes que regula hi ha l’anomenat “Civisme digital”. Aquest concepte comprèn des de qüestions de legalitat i seguretat fins a l’ètica. Per tant, un ventall d’aspectes regulats (LOPD , ús de continguts del copyright al creative commons…) i no regulats (com actuem davant del Cyberbulling?...). En aquest últim bloc, un aspecte no legal del civisme digital és la Identitat digital.

La identitat digital és l’empremta que deixem a Internet, o com la xarxa diu que nosaltres som. Es tradueix en :

- Perfils personals a les xarxes socials (tant generalistes: Facebook, twitter… com especialitzades: LinkedIn…). Cal tenir en compte el “poder de la imatge” (les fotografies personals que pengem a la xarxa).
- Comentaris a blogs, portals d’informació, xarxes socials, youtube…
- Continguts digital : fotos a les xarxes socials, presentacions a slideshare, un web personal o un blog.
- Contactes: els nostres amics, contactes professionals, seguidors i persones a qui seguim.
- Les adreces de correu electrònic
- La missatgeria instantània.

La informació la generem des de multidispositius i en temps real. Davant d’aquest vertigen de passos de gegant, és important educar en les competències transversals, que ens puguin permetre adaptar-nos a qualsevol mitjà.

L’ús de les tecnologies digitals requereix un espai de reflexió. Un dels principals aspectes a treballar és pensar en les TIC únicament per a en contextos informals, on tot hi val. Per això caldria :

- Debatre sobre la identitat digital, tenint en compte que tot el que pugem quedarà per a la posteritat i que, malgrat l’ús de diverses identitats, és molt probable que es pugui rastrejar: el contingut que pugem és positiu o negatiu?
- Com ens comportem online? Quines són les normes de “cortesia” a la xarxa?
- És aquesta la nostra identitat? Com volem aparèixer? Com apareixem? Quins són els aspectes de la nostra vida que apareixen magnificats? (seguidor d’un esport, membre d’una família, fan d’un grup de música…)
- Què podem fer per modificar-ho (gestió de la seguretat)
- Quan algú fa una cerca del teu nom i cognom s’enduu una imatge de qui ets, encara que algú altre hagi elaborat aquesta informació. Ho hem de tenir en compte.
- Per a què serveix la identitat digital? Qui tindrà interès en saber qui som?
- Existeix la seguretat total? Allò que no és visible però que pengem al núvol.

Per afavorir una identitat digital dels alumnes de registre formal, tenim eines també a les nostres mans:

- Entendre: formar-nos i estar actualitzats en aquelles eines que els infants i joves usen habitualment. Ens hem descarregat Periscope? Snapchat? No podrem estar permanentment actualitzats però entendrem millor la realitat del món digital.
- Incloure les xarxes socials com a eines de creació de contingut reglat (actualment la Fundació Pere Tarrés i Facebook porten a terme un projecte pilot on adolescents i emprenedors sèniors conversen sobre emprenedoria i mostren els resultats a les xarxa, amb resultats molt positius).
- Avaluar: que es faci ús del registre formal quan fem servir les TIC i TAC a l’escola.
- Generar contingut. Penjar les millors activitats (individuals o en grup): vídeos enregistrats en la realització d’activitats, textos en blogs de l’escola, pòsters, infografies.... Creació de continguts col·laboratius: crear i millorar articles a la wikipèdia, seguiment i participació amb comentaris en blogs, multimèdia etc.
- Els nostres productes digitals sobrepassen els límits de l’escola i poden evolucionar amb el nostre desenvolupament.
- Elaborar materials que adverteixin sobre els problemes de la mala gestió de la identitat digital i la privacitat.
- Estratègies preventives de la violència digital.
- Treballar el vessant cívic i ciutadà de les TIC.

La fractura digital es tradueix en l’ús que se’n fa de les TIC i no en l’accés, gairebé universal. Eduquem per a la igualtat d’oportunitats. Una identitat digital pobra i esbiaixada tindrà conseqüències.
 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Alex Fernàndez Barcelona
2.

Bon article... Go on!
AFB

  • 0
  • 0
Xavier Carrasco
1.

Un article molt complet i interessant, moltes gràcies i enhorabona.

  • 0
  • 0

Comenta aquest article