Afers Socials reconeix ara que cedir la gestió de les cinc residències ha perjudicat l’atenció

La conselleria no descarta convocar un nou concurs i impulsa un pla de xoc de millora dels equipaments

La Plataforma SOS Gent Gran acusa la Generalitat “d’haver-se estalviat més d’un milió d’euros amb les licitacions a la constructora OHL en un any”


El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies admet ara que cedir la gestió de les cinc residències a la UTE Ingesan-Asproseat, participada per la constructora OHL, ha reduït el nombre de professionals i, en conseqüència, ha perjudicat l’atenció de la gent gran. “És cert que amb una atenció efectiva de professionals tan ajustada a ràtio, qualsevol baixa no prevista o absentisme per part dels professionals té un impacte directe en l’atenció als usuaris”, argumenten. Expliquen des de la conselleria que aquesta situació “és conseqüència dels ajustaments pressupostaris” de l’anterior legislatura.

Tanmateix, la portaveu de la Plataforma SOS Gent Gran, Maria José Carcelén, alerta que “la Generalitat s’ha estalviat 1,2 milions d’euros amb aquestes licitacions en un sol any” i era “previsible” que una rebaixa en el cost de l’adjudicació tindria com a conseqüència una rebaixa en la qualitat del servei. Fins al 2016 i durant anys, qui va gestionar les cinc residències, explica la portaveu, va ser la Fundació Vella Terra, una entitat sense ànim de lucre que sempre va mantenir el mateix nombre de professionals cuidadors. En el nou concurs, va perdre la concessió a favor de la UTE de la constructora OHL, que és qui ha aplicat les rebaixes.

Per tal de solucionar la situació, la Generalitat explica que va suspendre al maig la tramitació de les pròrrogues dels contractes i, ara, no descarta convocar un nou concurs el 2018. Des de la Plataforma SOS Gent Gran exigeixen un compromís ferm. A més, asseguren des de la conselleria que han requerit a la UTE la millora de les condicions i la qualitat de l’atenció als usuaris, així com l’establiment d’un “pla de xoc de millora del manteniment i les inversions a càrrec del mateix Departament”.

Amb tot, recorden que s’han fet inspeccions periòdiques d’ofici i visita, “no només a causa de les denúncies”. Aquestes visites, alerten, i malgrat que “no s’ha constatat un incompliment de les ràtios”, sí que han motivat que es demanés a algun centre certes millores. En concret, expliquen, aquestes milloren es traduïen en una cobertura immediata de les vacants que es produeixen sobretot en cas d’absències imprevistes. “En les reunions que ha mantingut el Departament amb la coordinadora dels familiars, i no amb la Plataforma SOS Gent Gran, es va dir que la manca de personal es resoldria, però fins ara no ho han fet”, replica Carcelén.

Les condicions en què es troben els avis

La portaveu també denuncia que avis i àvies han de suportar situacions de maltractament. En concret, tenen dos informes mèdics d’urgències que ho constaten. “Una de les persones va arribar a urgències absolutament deshidratada perquè no els donen begudes ni menjar. Un altra persona va haver de ser atesa amb una intoxicació de medicaments perquè els deixen les pastilles sobre la taula i cadascú se les administra com pot. Imagina què passa si alguns dels avis té Alzheimer!”, explica compungida. També constata que, en alguns casos, “no hi ha personal durant les nits”.

També detalla que, durant la protesta d’aquest dijous davant la Generalitat, han recollit gairebé 11.000 signatures i no descarten, més enllà de la denúncia presentada a la Síndica de Barcelona, prendre mesures legals contra l’empresa adjudicatària o contra la Generalitat. “El responsable últim del benestar dels nostres familiars és el Govern”, ha asseverat. I recorda que la plataforma, amb el suport de 77 familiars, va presentar dues denúncies preventives, al novembre de l’any passat i al gener d’aquest any, i el Departament no havia trobat cap solució.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article