Prevenir l’adicció a les drogues des de l’institut

Projecte Home ha dissenyat el projecte ‘Joc de Claus’, adreçat a alumnes, famílies i professorat dels centres catalans de secundària


L’alta prevalença de l’abús del cànnabis i de les noves tecnologies entre els menors d’edat de Catalunya ha portat a Projecte Home a implementar un nou programa de prevenció escolar anomenat Joc de Claus, adreçat a alumnes, famílies i professorat dels centres catalans de secundària amb l’objectiu d’evitar el consum de drogues i aprendre a fer un ús responsable de les noves tecnologies (telèfon mòbil, internet per ordinador, xarxes socials i videoconsoles).

Entre els i les adolescents que han arribat a Projecte Home, el consum problemàtic de cànnabis és majoritari en un 83% dels casos, sovint relacionat amb un abús de l’alcohol. En segon i tercer lloc, la cocaïna i el joc patològic o altres conductes addictives, respectivament, són els principals causants de la resta de sol·licituds de tractament entre els més joves.

L’informe també detecta que els adolescents s’inicien en el consum de drogues de forma molt precoç: l’alcohol als 13,5 anys, el cànnabis als 14,2 i la cocaïna als 16,9. Aquest abús va normalment associat al fracàs o abandonament escolar, aïllament social, conflictivitat familiar, episodis de violència o conductes de risc (pràctiques sexuals no segures o conducció sota els efectes de substàncies). La problemàtica associada més preocupant són els trastorns psicològics, fins en un 43% dels casos, percentatge que s’ha duplicat respecte el de fa cinc anys.

La clau: saber a què t’enfrontes

L’adolescència és una etapa de molts canvis en la que es descobreixen noves oportunitats, però també nous perills, com el consum de drogues. Prevenir-los és l’objectiu del programa Joc de Claus, una iniciativa de l’associació Projecte Home que vol aconseguir que els adolescents tinguin “eines per poder afrontar situacions de risc i formar pensament crític”, explica la responsable del projecte, Cristina Delgado.

El programa es divideix en sis unitats didàctiques i dins d’aquestes hi ha quatre activitats. Es treballa la gestió emocional, la interacció social, els valors, la informació sobre drogues, l’oci i el temps lliure i les estratègies cognitives. Totes s’adapten al nivell de cada curs i es duen a terme en una plataforma online.

De fet, aquesta iniciativa és una revisió del projecte Entre tots, de la mateixa associació, i que es començarà a implementar al setembre d’enguany. Tot i incidir bàsicament amb els joves, també es treballa amb les famílies i el professorat, que prèviament es forma per poder aleshores desenvolupar la matèria amb els alumnes, que se sol treballar en hores de tutoria. Amb les famílies es fan tres sessions cada curs i es treballa el mateix que el que es fa amb l’alumnat perquè hi hagi una “coherència educativa”, diu Delgado.

Segons ella, “les famílies i el professorat són un agent preventiu important”, per això, també son part del projecte. A més, Delgado afegeix que “quant més implicat està el centre escolar i més importància li dona al programa, més implicació tenen les famílies”, que s’apunten voluntàriament a les formacions, totalment gratuïtes.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article