Cap a un nou model de col·laboració


Aquesta mateixa setmana una desena de patronals, sindicats, col·legis professionals i entitats del sector de serveis d’atenció a les persones hem signat un acord per impulsar la millora de la contractació pública i acabar amb aquelles pràctiques que no garanteixen la qualitat en l’execució dels contractes.
 
Les onze organitzacions signants reclamen a les administracions públiques que aquests tipus de serveis deixin d’adjudicar-se a l’opció més econòmica, com passa ara massa sovint. Entre d’altres mesures, proposen que s’introdueixi un mínim en la valoració qualitativa i que no s’acceptin ofertes econòmiques desproporcionadament baixes. L’objectiu final d’aquesta iniciativa és preservar la qualitat, la viabilitat i la sostenibilitat d’uns serveis públics sociosanitaris i d’atenció a la infància, la joventut, la dependència, la discapacitat i altres grups particularment vulnerables.
 
Que aquest acord hagi arribat a bon port és una gran notícia per un doble motiu. En primer lloc, pel fet en si. Que organitzacions tant diverses, amb interessos no sempre coincidents, hagin culminat un procés d’aquestes característiques és una bona senyal de cara al futur del sector. I per altra banda, pel que pot suposar a nivell de canvi en les regles del joc. Els signants tenen previst demanar la creació d’una taula de treball amb el Govern de Catalunya i altres administracions i agents implicats on poder explicar i concretar les propostes que recull l’acord. I és aquest espai de diàleg el que pot obrir noves perspectives pel que fa a garantir la qualitat dels serveis.
 
Les cooperatives d’iniciativa social de la Federació, doblement representades a l’acord en tant que membres de la Confederació i de la Taula, ens sentim plenament alineades amb el seu contingut i amb les propostes que incorpora. Especialment perquè focalitza la seva incidència en dos aspectes intrínsicament vinculats segons la nostra opinió: preservar la qualitat dels serveis públics d’atenció a les persones, però també la de l’ocupació generada pel sector. A més, la cooperació forma part del nostre dia a dia, per la qual cosa apostem per aquests tipus de processos participatius que demanen la construcció conjunta i compartida des d’enfocaments diferents.
 
Les accions que s’estan duent a terme en diferents fronts per avançar en aquest tema, que inclou aquest acord però també la interlocució amb l’Ajuntament de Barcelona en matèria de contractació pública o les propostes de nous models de concertació que s’han fet arribar al Departament de Benestar i Família, han de concretar-se com més aviat millor. A la presentació de l’acord, es remarcava la voluntat de contribuir a impulsar un model propi i referent de contractació pública que sigui reflex de la importància que la ciutadania dóna a l’estat de benestar. 
 
La voluntat política d’apostar per aquest model propi ens ha arribat de forma recurrents des de les diferents administracions i partits polítics. Ara només cal que trobem entre tots la manera de fer reals i efectives les bones pràctiques que garanteixin la qualitat i sostenibilitat dels serveis, passant de les paraules als fets. Si més no, partim d’un punt inicial compartit i expressat per tots: la voluntat de posar a les persones per davant de tot.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article