Escoles de democràcia

L’edició 2015 del Programa Aracoop, impulsat pel Departament d’Empresa i Ocupació i la Confederació de Cooperatives de Catalunya amb l’objectiu de renovar, ampliar i enfortir l’economia social i cooperativa del nostre país, contempla per segon any consecutiu entre les seves línees d’actuació el foment de la creació de cooperatives d’alumnes a les escoles. Les accions desenvolupades a l’edició anterior van suposar la creació de 20 cooperatives, 9 de primària i 11 de secundària, amb la participació de més de 800 alumnes. Els projectes de creació de cooperatives d’alumnes es desenvolupen fonamentalment a les escoles de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, que agrupa a les cooperatives de treball (mestres) o de consum (pares i mares) que gestionen centres educatius.

Una cooperativa d’alumnes és una societat formada i gestionada pels propis alumnes que, amb la col·laboració del professorat, desenvolupa activitats productives i econòmiques amb l’objectiu de posar a la venda productes o bé realitzar activitats o serveis. La seva finalitat principal és la de potenciar l’emprenedoria a través del procés de creació d’una empresa cooperativa, on la participació i implicació dels alumnes és la clau, ja que les decisions són preses per ells, que alhora són els responsables de la gestió social i econòmica de l’empresa i dels resultats de la seva activitat. Tot i que existeixen altres propostes que miren d’aproximar el cooperativisme als estudiants mitjançant materials pedagògics i simulacions, el model Aracoop es fonamenta en la pràctica real i efectiva de la creació d’un projecte cooperatiu. Projecte que es pretén perduri en el temps mentre duri l’estada dels alumnes impulsors a l’escola.

Aquesta experiència de participació vivencial en un projecte comú de base col·laborativa es concreta en la creació en el marc de l’escola de cooperatives que es dediquen a activitats tan diverses com la logística dels actes del centre, els reportatges fotogràfics de les festes, la organització dels berenars diaris, recaptar fons per la Marató de TV3 o ensenyar jocs tradicionals als més petits de l’escola. Mitjançant la realització d’aquestes activitats i de la participació al Consell Rector i a l’Assemblea de la cooperativa, els nois noies, sempre amb l’orientació i suport del professorat, experimenten i coneixen de manera activa valors com la democràcia, la participació o la solidaritat.

L’experiència ens ha demostrat que és una activitat necessàriament compartida que fomenta habilitats socials com la capacitat de comunicació, el lideratge, l’empatia, la negociació o la convicció. L’activitat té repercussió en la comunitat, el resultat és compartit i és motivador perquè té un retorn de reconeixement. És una activitat interdisciplinària que integra continguts de gestió i organització, economia, legislació, coneixement del medi social i natural, aprenentatge i servei a més a més d’una gran varietat de procediments i valors. L’estructura i funcionament generats estableixen també ponts de relació i treball entre els alumnes i els professionals que hi intervenen, facilitant l’eficàcia de les labors tutorials. Pel fet de tractar-se d’una organització cooperativa, aporta valors democràtics encaminats a resoldre problemàtiques col·lectives i a donar respostes concretes a les diferents qüestions de funcionament que es presenten al llarg del curs, mostrant-se molt eficient en els aspectes que tenen relació amb les habilitats socials. A més, pedagògicament el projecte recull tots i cadascun dels elements que requereix el fet educatiu, resultant excel·lent per a desenvolupar el treball basat en competències de forma global.

La vivència és, per tant, plenament real. Les cooperatives d’alumnes i els seus membres viuen i experimenten els mateixos conflictes que les cooperatives dels grans: discussions, desacords, expulsions, dissolucions, ... Però també els èxits i els guanys: negociació, diàleg, pacte, consens, acord, ... Una experimentació que ajuda als infants a créixer en els valors de la democràcia i a conèixer uns models de fer projecte empresarial que sens dubte els seran útils quan arribin a l’edat de treballar.

Escoles que ensenyen a crear projecte col·lectiu a partir dels valors democràtics. Amb D de democràcia, D de diferència, D de donar, D de debatre, D de decidir, D de dignitat, D de discussió, D de dubtar, D de ...


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article