Presentar un projecte d’èxit…? Planifica i crea aliances!


A l’hora de presentar un projecte tots i totes sabem que cal tenir prou temps com per llegir-se les bases, saber quines són les prioritats de l’entitat finançadora i redactar la proposta amb detall. 
 
No donar res per fet i explicar amb claredat els objectius i les activitats són requisits necessaris perquè es confiï i s’aposti pel nostre projecte. Però no són suficients! Allò que realment fa que una proposta sobresurti per sobre de les altres està vinculat en moltes ocasions amb el treball previ a la redacció. 
 
No us oblideu de 5 aspectes clau que sovint marquen la diferència:
 
Demostrar solidesa, experiència i transparència 
 
Un pla de treball coherent, eficaç i eficient és important però no suficient. Bona part de la valoració se centra en l’anàlisi de les fortaleses i experteses de l’entitat. Cal demostrar que l’organització que impulsa i desenvoluparà la proposta és sòlida i amb una elevada capacitat per a desenvolupar el projecte. Cal disposar de documentació que acrediti el bon saber de l’entitat i adjuntar-la correctament. Així, és interessant comptar, per exemple, amb certificacions de qualitat, de bones pràctiques, amb un codi ètic o amb memòries econòmiques i d’activitats exhaustives i actualitzades. Una bona idea és important; tenir una estructura i un equip excel·lent per a desenvolupar-la, és un plus.
 
Sumar complicitats público-privades
 
Més enllà de la nostra pròpia organització és essencial disposar d’unes xarxes de contactes i complicitats amb les entitats del territori. Cal treballar de forma constant i amb una perspectiva a llarg termini per establir sinergies rellevants que facilitin i optimitzin recursos i esforços. Evitar duplicitats i procurar buscar aliances amb entitats públiques i privades de la mateixa zona d’actuació és un dels trets diferencials en els bons projectes. Penseu que possiblement no sou els únics en el territori i que entitats de la mateixa zona també treballen pel mateix col·lectiu o un de semblant. La suma d’esforços alineats amb un objectiu o projecte comú facilita l’èxit i ofereix moltes més garanties que una proposta amb la que no hi confiï o hi estigui implicada cap altra entitat. 
 
Detectar les necessitats reals de les persones i el territori
 
I no perdeu de vista que l’objectiu final dels projectes és oferir resposta i millorar la situació de persones. És cabdal realitzar una detecció de necessitats realista i acurada, aprofitant estudis previs ja existents i contrastant la informació amb experts del mateix àmbit o territori. Si aquesta anàlisi de la realitat queda ben reflectida en la redacció del projecte és un fantàstic punt de partida per tenir èxit. 
 
Assumir part del finançament és possible
 
Que no us faci enrere la part de finançament propi que cal aportar en la majoria de convocatòries. No cal que sigui exclusivament capital de l’entitat,  i per aquest motiu és important que sapigueu exactament què es pot imputar. Si no queda prou clar en les bases cal preguntar, perquè hi ha alternatives. En la majoria d’ocasions, l’import dels espais on es desenvoluparan les activitats es poden comptabilitzar. També les aportacions de les altres entitats que participen en el projecte, i es poden incloure els recursos obtinguts a través de crowdfunding.  Habitualment, podreu incloure les amortitzacions d’aquells recursos i materials que utilitzareu. I fins i tot, en algunes ocasions, s’accepta comptabilitzar el valor econòmic que representa la feina desenvolupada pel voluntariat que participa en el projecte.
 
Triar la convocatòria que més encaixi
 
En l’aspecte estratègic de la presentació de projectes és bàsic valorar les possibilitats d’èxit real tenint en compte l’encaix de les nostres prioritats amb les de les entitats finançadores. Sovint, la necessitat d’obtenir finançament ens empeny a presentar-nos a qualsevol convocatòria. Però cal focalitzar els esforços en la direcció correcta. És important presentar la proposta quan estem segurs que estem alineats amb les línies estratègiques i, sempre que sigui necessari, adaptar el projecte (en forma i contingut) en funció de les prioritats establertes. 
 
I el factor que no hem de perdre de vista és que desenvolupant un bon projecte tothom hi guanya: és una estratègia WIN-WIN a tres bandes. Està clar que ajuda a millorar la situació de les persones a les que s’adreça i a la societat en general; reforça i desenvolupa les capacitats de la pròpia entitat; i el que a vegades no tenim prou en compte és que és precisament allò que cerquen les entitats finançadores. Recordeu que les convocatòries públiques i privades no tindrien sentit sense projectes.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article