L’educador/a social als centres educatius


El passat dimecres dia 3 es va dur a terme el debat “Educadors socials a l’escola? El rol dels educadors socials per respondre als reptes escolars”.


L’acte va tenir un gran èxit de convocatòria. La sala d'actes del Palau Macaya (Obra Social La Caixa), es va omplir amb més de 200 persones i encara n’hi va haver que no van poder entrar a la sala perquè estava plena. També un gran nombre de persones ho van seguir per streaming. Una manera clara de veure que aquest és un tema d’interès dins de l’àmbit educatiu.


Es va generar un debat molt interessant en el que es va parlar del model educatiu actual i de la inclusió de la figura de l’educador social en aquest. Si no vau poder assistir-hi, podeu veure aquest vídeo de la retransmissió en streaming. També podeu veure el que se’n va dir a les xarxes a través de l’etiqueta #AulaBofill.


Des del 2014 al CEESC comptem amb el Col·lectiu professional Educació social en l'educació formal del CEESC. Aquest col·lectiu reflecteix la necessitat d’incorporar la figura de l’educador/a social en els centres educatius reglats. La vindicació, però, no és nova ni aliena als educadors socials. De fet, hi ha nombroses autonomies que ja incorporen aquesta figura en l’estat espanyol; i es tracta d’una reflexió cíclica i permanent, a tots els estaments de govern; al llarg dels darrers anys.


No és possible una distinció de fons entre l’educació escolar i l’educació social, com tampoc hauria d’existir una separació tant radical entre la comunitat i l’escola. Cal trencar el mur entre entorns escolars i no escolars i, començar a experimentar maneres flexibles de treball conjunt.


Tenim la sort que la FMRP (Federació de Moviments de Renovació Pedagògica), la Fundació Bofill, la UOC i bastants mestres ens donen suport i ens acompanyen en aquest camí perquè creuen en una nova escola més educativa amb els alumnes i amb l’entorn/comunitat.


Ara s’ha engegat una crida per visibilitzar, compartir i reflexionar entorn a experiències d'Educació Social a les escoles. Us animem a  omplir aquest formulari.


A partir de les respostes rebudes realitzarem una diagnosi acurada de les diferents experiències rebudes. Una diagnosi que, un cop finalitzada, compartirem i discutirem conjuntament amb els diferents agents implicats, vinculats i interessats en unes Jornades de Treball específiques sobre el tema. 


L’objectiu és seguir treballant per poder elaborar una proposta col·lectiva que descrigui, justifiqui i impulsi la incorporació de les educadores i els educadors socials en els equips professionals dels centres educatius catalans.


I, si voleu participar del Col·lectiu professional Educació social en l'educació formal del CEESC, podeu demanar-nos informació a [email protected]


Per a saber-ne més:
- Educació social i escola, una trobada necessària

- L’Educació social en el context de l’Educació formal. Miquel Castillo. Article als Quaderns d’Educació número 17.

- Acción social y educativa en contextos escolares. Miquel Castillo y Eva Bretones
Col·lecció: Manuales. Editorial UOC

- L’educació social ja existeix a l’escola. Óscar Martínez. El diari de l’educació.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article