El valor social del mòbil


La Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, l’Obra Social de la Caixa i la Mobile World Capital Barcelona, desenvolupa l’m4social, una idea original de CCyC.
 

Tinc la sort de formar part del Consell Assessor de l’m4Social al costat de Jaume Albaigés, Ricard Faura, Lourdes Muñoz, Xavier Pont, Dolors Reig, Genís Roca, Raúl Sànchez i Esther Subias i poder contribuir en un projecte que compta amb un extraordinari equip de persones: Montse Cervera, Toni Codina, Dani Lorente, Jordi Pascual, Alba Sabaté i Nina Tramullas. Us animo a seguir-los en les xarxes socials.

L’m4social vol connectar “emprenedors i desenvolupadors mòbils així com inversors, per tal d’impulsar projectes socials que promoguin la integració i el desenvolupament”. El seu objectiu és “aconseguir més i millor impacte social gràcies al mòbil”.

A la seva pàgina web hi podreu trobar entre molts altres temes, des d’un Showroom que mostra apps existents, notícies sobre l’actualitat de la tecnologia mòbil enfocada al món m4social i reptes al voltant de les necessitats socials per intensificar la cerca de propostes i solucions innovadores a la factory m4social.

En aquest context, el passat dia 24 de novembre es va celebrar el primer m4social Day sota el lema “les TIC x la inclusió social”.

Digitalització, indústria i necessitats socials: més lluny o més a prop?

El tercer sector és extraordinàriament divers i, de la mateixa manera, la transformació digital de les seves organitzacions s’està produint a diferents ritmes però de manera imparable. És evident que cal poder definir una estratègia adequada en el marc de les necessitats i objectius de cada entitat mantenint els valors propis que situen sempre a les persones en el centre de les activitats. Aquesta estratègia, com és habitual, cercarà millorar l’eficiència i la quantitat i qualitat dels serveis i haurà de proposar solucions que, aportant valor, permetin ser sostenibles en el temps.

Un primer pas en el sentit de la definició de l’estratègia de transformació digital podria ser la realització d’un bon diagnòstic que permeti definir adequadament les necessitats i l’abast del projecte. En aquest punt ens poden abordar les pors de les primeres barreres, si tenim prou coneixement intern a l’organització i si aconseguirem el finançament necessari. Però de la mateixa manera que no pretenem conduir com el Fernando Alonso o el Lewis Hamilton, hem de trobar el nivell òptim d’exigència per anar fent camí al nostre propi ritme amb la confiança d’arribar al destí.

En aquest camí estan a la nostra disposició tant Barcelona Activa amb una àmplia oferta formativa com Acció per trobar alternatives de finançament. I segur que serà bo poder compartir una part del viatge amb altres entitats que ajudaran a enfortir i millorar les solucions (crec que la Taula pot jugar un paper important) i amb els desenvolupadors i la indústria que estan desitjant participar i contribuir a l’èxit dels projectes (ja que els hi oferim el propòsit que dóna sentit a la seva feina).

Per altra banda, no ens podrem oblidar de tenir cura de treballar la cultura organitzativa i dels usuaris que es resistiran davant dels canvis. Aquest fet és propi de l’ésser humà i de qualsevol mena d’organització, no és exclusiu del sector social. En Michael Porter ja ens deia que “la cultura organitzativa es menja l’estratègia per esmorzar”. En aquest àmbit, el principal aliat serà el departament de recursos humans per visualitzar la iniciativa com un procés de desenvolupament del talent. La Silvia Leal, en Fernando Trias de Bes o en Mario Alonso Puig, mentors de Human Age Institute, són excel·lents referents en aquest sentit.

Però per molt bé que ho fem, segur que trobarem incidències, dificultats o tensions. Seran indicadors de que estem avançant, doncs els processos d’aprenentatge impliquen un canvi d’esquema mental que normalment significa l’adopció de noves visions que donen la sensació que l’anterior era un error.
En qualsevol cas serà important recordar que per avançar en la transformació digital, com a moltes altres coses de la vida, serà fonamental mantenir la il·lusió i la passió ja que són el veritable motor del canvi cap al món que desitgem.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article