Quan l’estiu s’apropa


Passen els mesos i ja ens tornem a trobar a les portes de l’estiu. Finalitza el curs a les escoles. Els nostres fills i filles ja són un any més grans. I els pares ens tornem a trobar en la mateixa disjuntiva de cada any: Com ens organitzem el període de vacances escolars? Activitats d’estiu diverses? Puc comptar amb algun cangur? Puc estalviar alguns diners?... I després, la planificació de les vacances de tota la família.

És clar que si estic a l’atur o no tinc prou recursos econòmics per a sobreviure, les respostes a aquestes preguntes són molt diferents a les que podria donar si no tinc problemes socioeconòmics.

Les activitats extraescolars i les activitats realitzades en els períodes de vacances escolars, principalment casals i colònies, són molt importants per a continuar amb la tasca educativa de tot el curs. Contribueixen, de manera decisiva, al desenvolupament personal dels infants, tant a nivell individual com grupal, i permeten relacionar-se amb els seus iguals en un context diferent de la rutina diària de l’any. Sembla que tot l’ambient de l’entorn és més relaxat i possibilita unes relacions més disteses, treballar sense la pressió d’obtenir uns bons resultats o aprovar uns exàmens.

Malauradament, en el segle XXI, segueix havent-hi molts nens i nenes, adolescents o joves, que segueixen sense comptar amb les mateixes oportunitats que altres. Segueixen necessitant el suport econòmic d’altres persones amb més recursos, que els permetin participar en activitats amb els seus amics i companys. I les entitats socials activem també tots els recursos al nostre abast per tal que puguin accedir-hi tots els infants del barri.

Crec que encara manca consciència de la importància que té la participació en aquests tipus d’activitats per a qualsevol menor. El Síndic de Greuges de Catalunya ha realitzat diversos informes incidint en aquest tema. Però a algues administracions encara els falta comprendre que la participació dels infants més vulnerables en aquestes activitats estivals no consisteixen en unes vacances pagades sinó que formen part d’un desenvolupament humà integral on, el temps de lleure, també té un paper destacat. Des d’aquí demanem un major suport al reconeixement i al finançament fora dels períodes escolars i, en la mesura que sigui possible, també amb la participació de les famílies.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article