Patis Oberts: comunitat i educació a les nostres ciutats

Les ciutats són agents actius en l’educació i es conformen d’actors que eduquen des de la seva diversitat, la seva acció i les seves relacions. Ciutats més humanes eduquen en valors vinculant a les persones amb allò públic i col·lectiu. En aquest marc, les escoles són un actor central a les ciutats que no solament han de viure cap endins, si no també cap enfora. L’acció educativa no solament passa per l’aula, sinó també transcendeix més enllà del temps lectiu.

Les escoles han de poder vincular-se amb la comunitat de referència teixint vincles i xarxa amb les famílies, equipaments, serveis i el teixit associatiu de l’entorn. Tota acció fora de l’aula pot complementar i reforçar l’èxit educatiu dels nostres infants i joves, especialment aquells que es troben en situacions de major vulnerabilitat social.

Projectes com els Patis Oberts permeten obrir les escoles a les ciutats oferint un espai de vinculació i proximitat amb la ciutadania. Els Patis Oberts poden ser una oportunitat amb una vessant educativa davant la manca d’espais destinats a l’ús social i comunitari durant el temps lliure. Els Patis Oberts poden estar vinculats a Plans Educatius d’Entorn, en el marc d’iniciatives educatives complementàries que volen incidir en la vida dels infants i joves i en l’augment de la cohesió social de les nostres ciutats.

Els Patis Oberts són espais de trobada, de creació de vincle amb infants i joves dels barris i de relació amb la xarxa de la comunitat. Són espais de convivència, de col·laboració i de respecte. Són espais que poden disposar d’activitats amb una qualitat educativa i on es pot desenvolupar una intervenció socioeducativa amb una perspectiva tant preventiva com comunitària. Si la intervenció emmarca a l’infant o jove en el seu entorn, l’acció educativa té un caràcter més integral i més eficaç en coordinació amb les pròpies escoles. De fet, la coordinació amb tots els actors de l’entorn és fonamental per crear patis vius de comunitat, temps més saludable i aprenentatges col·laboratius.

En aquest context, la Fundació Pere Tarrés gestiona els Patis Oberts de la ciutat de Mataró emmarcats en el Pla Educatiu d’Entorn del Municipi, amb una llarga trajectòria com a projecte i una forta implicació en el territori. Els Patis Oberts se situen en les barris de Rocafonda (Escola Rocafonda), Cerdanyola (Escola Tomàs Viñas) i Pla d’En Boet (Escola Camí del Mig) i obren de dilluns a divendres de 18.30h a 20.30h seguint el calendari escolar.

Aquests espais disposen d’equips educatius que desenvolupen la seva tasca acompanyant a infants i joves de 7 a 18 anys de perfils i orígens molts diversos a través d’activitats de lleure i esportives, però també de la vinculació amb altres agents del territori. Projectes de caire comunitari són una estratègia cabdal per l’augment de la cohesió social en el territori. Exemples són els horts de les escoles o altres activitats conjuntes amb entitats i famílies on infants i joves són els protagonistes. És fonamental, també, la coordinació estreta amb altres agents per una intervenció socioeducativa integral, coherent i preventiva, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn del municipi.

D’aquesta forma, els Patis Oberts són projectes que aposten per les idees claus de la ciutats educadores, com són: el compromís amb la ciutat, el servei per una educació integral i el dret per una ciutat que eduqui, inclusiva, diversa i cohesionada.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article