Capacitats per a fer i viure la música

Dues orquestres catalanes i 40 persones amb discapacitat intel·lectual participen al projecte 'Mosaic de Sons' que treballa per la inclusió


Entre els laberíntics passadissos de l'Auditori s'escolta l'Himne de l'Alegria. La melodia ens embriaga i, com un presagi d'allò que s'esdevindrà, ens convida a entrar a la sala 4, per gaudir d'una bona estona. Aquí hi assaja un cop al mes una orquestra molt particular.

Es tracta dels participants del projecte estatal Mosaic de Sons, que vol descobrir i potenciar l'expressió i creativitat de les persones amb discapacitat intel·lectual a través de la música.

A Catalunya l'Orquestra Simfònica De Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i l'Orquestra Simfònica del Vallès són les encarregades d'obrir les portes d'aquest món a 40 persones amb discapacitat intel·lectual, 24 de les quals assagen a l'auditori. De la mà d'un grup de músics voluntaris de l'OBC i amb l'ajuda d'educadors, fan exercicis de percussió, ritme i corda. Abans, però, destensen el cos amb exercicis corporals que els prepara el Jordi Cortés, un coreògraf amb experiència treballant amb persones amb discapacitat.

El Sergi Massana, del Taller Ariadna, toca les primeres notes del piano i el silenci s'apodera de la sala. Ell té la síndrome d'Asperger, ens explica l'educadora del Centre Ocupacional Bogatell Annabel Madueño. Tot i que generalment parla amb frases curtes, no té cap dificultat per desenvolupar-se amb l'instrument. "Són molt bons amb tasques precises i amb números", explica la formadora. "Ja fa temps que llegeixo partitures. Des de petit", diu el Sergi.





"Ens ensenyen moltes coses. Moviment del cos, a fer anar els instruments...". "Això és bo per a nosaltres. A mi el que més m'agrada és tocar les castanyoles i ballar", assegura la Isabel Fita, una participant amb discapacitat intel·lectual que viu en un pis de suport i que ve d'Acidh, una de les 11 entitats de Dincat que participen en la iniciativa.

Des del mes de gener, un grup de vuit músics de l'OBC dirigeixen aquests tallers mensuals que s'articulen al voltant d'una composició d'Emilio Aragón: 'La flor más grande del mundo', basada en el conte homònim del Nobel de Literatura, José Saramago. En total, 14 orquestres d'Espanya participen en aquest projecte, impulsat per l'Associació Espanyola d'Orquestres Simfòniques, Plena Inclusió (Confederació Espanyola de la Discapacitat Intel·lectual) i la Fundació BBVA, per apropar la música a gairebé 230 persones amb discapacitat intel·lectual.

'Mosaic de Sons', una iniciativa per a una inclusió total

"La clau d’aquest projecte no és tant fer-lo entre 14 orquestres, que ja déu n'hi do, sinó que el compromís és que cada una interpretarà l’obra en un concert de temporada i no en cicles paral·lels o alternatius destinats al món de la diversitat funcional", explica Alberto Sant Pablo, director tècnic de l'OBC, que assegura que "el gran repte era fer que els músics tinguessin el desig de participar-hi".    

Les orquestres de 'Mosaic de Sons' estrenaran les microcomposicions resultants, cada una d'elles diferents, durant el primer trimestre del 2017. L'estrena de l'OBC serà al febrer i l'obra la dirigirà Kazushi Ono a l'Auditori. Les persones amb discapacitat intel·lectual estaran integrades en la formació. Algunes tocaran i d'altres ballaran.

“El Vicent i jo hem preparat una partitura de la part que tocaran ells, del paper que tindran en el concert final. És com una partitura enorme pel director que compte amb l'orquestra simfònica i la nostra particular, on hi ha percussió i una mica de corda", explica l'Ana Isabel Galán, violinista de l'OBC i persona que dirigeix l'assaig avui.



Ella no va vacil·lar quan va conèixer la iniciativa. Va tenir clar des del primer moment que hi volia participar. “Em neix d'una amiga que té un fill amb discapacitat. Ell sempre gaudeix de la música. Em va semblar molt atractiu el projecte, també per aprendre. Hi havia un parell de jornades a Madrid per formar-nos i em va semblar molt interessant. Sobretot molt emocionat", assegura.  

Per poder desenvolupar aquesta iniciativa, els 140 músics de tot l'estat que hi participen van assistir a un curs i encara ara reben assessorament de musicoterapeutes, amb experiència prèvia en aquest tipus d'activitats, i d'associacions de persones amb discapacitat. "Treballar amb diversitat funcional, amb discapacitat, no es pot fer des del voluntariat, calen coneixements que els músics no tenen. Per això hi ha dos professionals, la Catherine Clancy, experta, i el Jordi Cortés, especialitzat també en aquest camp, que els donen suport", afirma Alberto Sant Pablo.

"Els educadors fem de pont, de mediadors. Els músics saben molt de música. Són bons professionals dels seus instruments. Nosaltres fem de traductors. Ajudem a fer arribar la informació a tothom, independentment de les capacitats", diu l'Annabel, que explica que aquesta setmana han adaptat les partitures del violins a un llenguatge més assequible, amb imatges. "Inicialment sempre fa por, perquè nosaltres no sabem res d'aquesta gent, com acostar-nos-hi. Però ens hem plantant als tallers i tot va sortint a poc a poc. L'important és que gaudeixen", somriu l'Ana Isabel.

El projecte ajuda a trencar estereotips, a "canviar la mirada i a tenir un altre punt de vista de les persones. Moltes vegades allò desconegut fa rebuig, no agrada. Aquesta és una manera d'obrir la porta a una cosa que està molt a l'abast, la música. A tothom li fa sentir alguna cosa. Algú, d'una manera o altra, pot fer sonar un instrument que despertarà alguna cosa en un altra persona", constata l'Annabel.

Aquest és l'èxit de 'Mosaic de Sons', composat per un conjunt ben divers de persones: transmet alegria als participants, als músics i als oients. Per això, totes les sessions obren i tanquen amb la novena simfonia de Beethoven, que anima l'esperit.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article