De les aplicacions que milloren l’accessibilitat se’n pot beneficiar tothom

Lluís Miret | m4all Manager

Barcelona acollirà aquest cap de setmana i juntament amb la Mostra d’Associacions de la ciutat l’m4all Day (‘El dia del mòbil per a tothom’, en anglès), una jornada enfocada a millorar l’accessibilitat de les persones a través dels dispositius mòbils. Impulsat des del Mobile World Capital, l’m4all Day proposarà solucions a problemes prèviament detectats i ho farà a través de workshops, presentacions i tallers. Social.cat ha parlat amb el seu mànager, en Lluís Miret, qui ens fa cinc cèntims de què és i què pretén aquesta iniciativa que aterra a Barcelona en pro de l’accessibilitat universal.

 

 

Què és el Mobile World Capital?
El Mobile World Capital és una fundació pública que neix arran de la titularitat del Mobile World Congress per part de Barcelona. La idea és que a través del Mobile World Capital a la ciutat hi hagi activitat al voltant del món del mòbil durant tot l’any, ja sigui amb trobades, exposicions, presentacions…
A banda, el Mobile World Captial també té la funció de ‘hub’: volem ser promotors de solucions mòbils en diferents àmbits, també en el vessant social. En aquest sentit, l’m4all busca que ningú quedi fora d’aquesta revolució comunicativa. Els grups amb risc d’exclusió social (discapacitats, persones grans, alguns sectors de joves…) també hi han de tenir accés i en això treballem.
 
Com funciona l’m4all?
Som l’enllaç entre les entitats -que manifesten les seves necessitats- i l’administració pública i el sector tecnològic. El pont que representa l’m4all detecta a través dels imputs que li arriben en quins àmbits cal treballar i busca solucions existents o posa en contacte els diferents agents per a crear-les i democratitzar-les. 
Per exemple, el passat 9 de juliol es va fer una trobada a Madrid que va servir per detectar mancances, algunes solucions a les quals les trobarem aquest 21 de setembre. Altres tasques passen per buscar solucions més enllà de les aplicacions. Un exemple seria el de trobar un sistema tarifari ajustat per aquelles persones sordes que necessiten comunicar-se a través de videoconferències. 
 
Quines altres tasques i funcions són pròpies de l’m4all?
Per una banda hi trobem la capacitació dels usuaris, per una altra l’avaluació de l’impacte de les apliacions (tenint en compte que els mòbils ofereixen i recullen dades) i finalment també pretenem mostrar a les entitats del Tercer Sector que amb els mòbils tenen un canal per informar i captar fons i informació. 
 
Hi ha precedents de l’m4all en altres ciutats?
De l’m4all com a tal no n’hi ha però sí que hi ha el Mobile For Development (GSMA) per països en vies de desenvolupament i que tenen altres problemes com els energètics, els de gènere o els d’educació.
 
Podríem considerar que l’m4all és una reacció a les vegades que no es practica el Design for all o disseny universal?
Jo ho enfocaria diferent ja que, sovint, el resultat de detectar una necessitat i solucionar-la és vàlid per a públics molt amplis. Un exemple: existeix una aplicació, l’Ayna, que al cinema se sincronitza amb la pel·lícula que s’està passant i t’ofereix els subtítols a la pantalla del dispositiu. Aquesta aplicació és molt útil per a les persones amb problemes auditius però també podria servir per veure pel·lícules en una llengua que no domines, de manera que acaba sent vàlida per a pràcticament tothom. 
 
De cara l’m4all Day s’han presentat una sèrie d’aplicacions, algunes de les quals es presentaran aquest dissabte. En base què se n’han escollit unes i no unes altres?
Vam fer unes bases i un jurat format pel Comissionat de Participació Ciutadana, l’Insitut de Persones amb Discapacitat, l’Institut Municipal d’Informàtica i la Mobile World Capital les ha escollit. És molt Barcelona perquè ens trobem en el marc de la Mostra d’Associacions de la ciutat però també ve gent de Madrid, hi ha també un desenvolupador de Logronyo… I els criteris se centren en termes d’impacte, en que satisfacin el màxim nombre de necessitats possibles… i que s’acostin tant com puguin al disseny universal. 
 
Com es preveu l’accés universal als mòbils? Si hi ha barreres econòmiques, per exemple, com assegurem la democratització de les aplicacions que milloren l’accessibilitat?
D’entrada tothom al llarg de la vida pateix algun tipus de discapacitat, sobretot quan ens anem fent vells i anem perdent facultats, de manera que tothom pot és un target potencial d’aquestes millores. Ara bé, en temes econòmics cal apuntar que gairebé tothom, fins i tot en països en vies de desenvolupament, disposa d’un mòbil. Potser no són d’última generació però sí que hi ha una solució desenvolupada per World Reader per llegir llibres en telèfons amb tecnologia 2G que es descarreguen tres pàgines -la que estàs llegint, la d’abans i la després- buscant l’equilibri entre l’eficiència i la despesa. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article