'El nostre principal repte és seguir desenvolupant el creixement territorial, amb la consolidació del nou servei de DIXIT a Tarragona'

Cristina Gené | Cap del Gabinet Tècnic del Departament de Benestar Social i Família


(pdf)

El Centre de Documentació de Serveis Socials del Departament de Benestar Social i Família, altrament conegut com a DIXIT, presenta demà el seu nou recurs a Tarragona. Aquest se suma als centres de Barcelona, Girona, Vic i Lleida. Per tal de conèixer tots els detalls sobre el nou espai de documentació i endinsar-nos en el seu programa d'activitats parlem amb Cristina Gené, Cap del Gabinet Tècnic del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya.

Per a la gent que no us conegui: què és el DIXIT?

DIXIT és el nom del Centre de Documentació de Serveis Socials del Departament de Benestar Social i Família que té per objectiu promoure la gestió i la difusió del coneixement en l'àmbit dels serveis socials. S'adreça principalment als i les professionals del sector des d’una doble vessant física i virtual. Disposem de diversos centres de lliure accés que es complementen amb una intensa activitat virtual amb el portal dixit.gencat.cat i també amb diversos espais 2.0 com ara Facebook, Twitter o una eina de Blog.


Us adreceu només a professionals dels serveis socials i no als usuaris. Per què?

Bàsicament ens adrecem als professionals dels serveis socials, però no en exclusiva: com a servei públic de la Generalitat de Catalunya, DIXIT és un servei obert a tota la ciutadania. Per tant, atenem tant els professionals dels serveis socials com les persones usuàries d’aquests serveis o senzillament qualsevol ciutadà que tingui interès, per exemple, en consultar el fons documental dels nostres centres o en assistir a alguna de les conferències que organitzem. També tenim especial interès en adreçar-nos als alumnes dels diferents estudis que s’imparteixen relacionats amb serveis socials, en tant que ells seran els futurs professionals que intervindran en el nostre sector. Bona mostra d’això són els gairebé 1.800 alumnes que al llarg del passat any 2014 van participar en les 85 visites guiades als centres DIXIT per part de centres universitaris i instituts d'ensenyament secundari.


Com potencieu la difusió, l'intercanvi i la generació de coneixement en l'àmbit dels serveis socials i els drets de la ciutadania?

Amb quatre serveis, bàsicament:

1. El portal dixit.gencat.cat, que té una mitjana mensual de 10.000 visites, s’actualitza diàriament amb contingut d’interès pels professionals dels serveis socials com notícies, agendes o convocatòries, entre d’altres. A més, la informació s’estructura en diversos àmbits temàtics com, per exemple, gent gran, inclusió social o joventut, entre molts altres.

2. L’elaboració mensual de dossiers temàtics, que són un recull que inclou recursos, referències bibliogràfiques i enllaços d'interès sobre una temàtica concreta vinculada als serveis socials com, per exemple, sobre TDAH o sexoafectivitat de les persones amb discapacitat i diversitat funcional.

3. DIXIT és un espai dinàmic que regularment promou i acull conferències i actes de presentació de publicacions, a més d’oferir seminaris de formació sobre recerca bibliogràfica i eines 2.0.

4. Les visites guiades estan dirigides a grups de professionals, entitats, col·legis professionals, centres educatius, empreses i institucions perquè coneguin els serveis i recursos que DIXIT posa al seu abast.


Quines accions empreneu per liderar la transmissió de coneixement i la igualtat d'oportunitats a tot el territori? A Tarragona, per exemple, no teniu cap centre. Com ho feu en aquest cas?

En aquests moments disposem de 4 centres de documentació a Barcelona, Girona, Vic i Lleida, que despleguen un programa d’activitats i conferències per interaccionar amb els diferents agents dels serveis socials del territori i permeten la consulta dels fons documental de DIXIT i el seu préstec, que també pot ser a distància i interbibliotecari.

Pel que fa a Tarragona, precisament tenim previst presentar el proper 11 de març el nou servei a DIXIT Tarragona en un acte en el que donarem a conèixer el nou recurs i presentarem el programa propi d’activitats d’aquest any per a aquesta demarcació, i que serà el seu principal eix d’actuació.

A més de la tasca dels centres, des del portal a Internet publiquem el butlletí DIXIT, que és un butlletí electrònic quinzenal que actualment compta amb més de 16.000 subscriptors, i que permet estar al dia de les últimes novetats del sector i ofereix informacions i recursos per a l’activitat diària dels professionals d’arreu del territori. També facilitem la difusió dels fons documentals amb la selecció de novetats i un recull bimestral amb les noves adquisicions de cada centre. En el cas de les conferències, si no es pot assistir, oferim la possibilitat de veure la majoria de les conferències íntegres en vídeo des del nostre portal, a la secció DIXIT TV.


Com promoveu la creació d'una xarxa de professionals i afavoriu canals de participació des de DIXIT?

Bàsicament fomentant la participació dels professionals, a partir de la programació d’exposicions i conferències dels propis professionals per donar a conèixer exemples de bones pràctiques, transportables a altres serveis, i potenciant la seva publicació, mitjançant les col·leccions que impulsa el Departament de Benestar Social i Família i el la difusió a partir del portal DIXIT. També tenim una línia de col·laboració amb universitats i col·legis professionals per establir acords de treball conjunt que també incideixin en aquesta vessant de difusió i generació de coneixement.


Per què es va decidir dotar el DIXIT d'una doble dimensió física i virtual? Amb quina finalitat?

DIXIT va néixer d’unificar dos serveis ja existents del Departament de Benestar Social i Família: la seva biblioteca i el Portal Social, amb l’objectiu de crear sinergies entre ells i afavorir l’accés en línia a la informació especialitzada en un moment que les persones usuàries cada vegada eviten més els desplaçaments físics i prefereixen accedir a la informació des d’un ordinador o dispositiu mòbil.

Tot i aquesta incidència cada cop major de la vessant virtual, des de DIXIT no renunciem a la importància dels espai físics com a referent de la nostra tasca perquè, més enllà de ser un lloc on poder consultar el nostre fons documental, els centres DIXIT aspiren sobre tot a ser també espais on es pugui debatre, compartir i reflexionar al voltant dels serveis socials.


Quina de les vostres tasques destacaríeu? A través de quin dels vostres serveis es duu a terme?

Els dossiers temàtics són uns dels productes documentals de DIXIT més acceptats i que habitualment acostumen a generar el major nombre de visites al portal DIXIT. Pel que fa a les activitats, les conferències ens permeten copsar molt directament la seva bona acceptació per part dels professionals del sector. Durant el 2014 més 3.600 professionals han assistit als més de 140 actes organitzats pels nostres 4 centres.


Quins reptes us proposeu des de DIXIT per a 2015?

El nostre principal repte és seguir desenvolupant el nostre creixement territorial, amb la consolidació del nou servei de DIXIT a Tarragona, afavorint la participació del major nombre possible d’usuaris d’arreu del territori.

Aquest creixement també vol anar en paral·lel amb el desplegament de convenis específics de col·laboració amb les universitats que imparteixen coneixement del nostre àmbit amb l’objectiu de promoure noves iniciatives i programes per la generació de coneixement.

En aquesta línia, tenim un espai de col·laboració molt interessant amb el Centre per a l'Autonomia Personal Sírius, un servei també del nostre Departament, fruit del qual hem realitzat algunes activitats conjuntes que han tingut molt bona acollida, com ara un programa conjunt de visites guiades als dos centres o la publicació d’un dossier temàtic sobre tècniques augmentatives de comunicació. Creiem que és un espai de col·laboració que aporta un valor afegit molt interessant en la gestió del coneixement del nostre àmbit i seguirem fent noves propostes i iniciatives conjuntes.

Un altre objectiu és mantenir i millorar, en la mida del possible, el nivell de qualitat que hem assolit amb els cicles de conferències, i seguir gaudint del grau d’acceptació que estem tenint. Enguany ens proposem obrir-nos a noves temàtiques i també a nous formats per enriquir aquesta oferta d’activitats.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article