Educació posa en marxa un mapa que radiografia la innovació pedagògica en més de 1.800 centres

L'eina permet que els docents coneguin altres programes de futur, de manera que puguin establir sinergies

Quins centres educatius estan desenvolupant mètodes pedagògics innovadors? Quants programes són reconeguts pel Departament d’Educació? Amb motiu de la II Jornada d’innovació pedagògica, la conselleria ha presentat un mapa que radiografia aquesta innovació en un total de 1.896 centres arreu de Catalunya.

El mapa detalla en què consisteix cada programa, quins són els objectius, els requisits i compromisos pels centres participants i la normativa que el regula, amb enllaços a les pàgines web del programa. L’eina serà útil, segons la conselleria, perquè els docents coneguin altres escoles o instituts que desenvolupen programes i projecte d’innovació, de manera que puguin establir sinergies, entrar en contacte amb l’objectiu de compartir les experiències i millorar la seva pràctica educativa.

També vol ser una eina per a l’administració educativa, atès que pot analitzar com s’estan implantant els diferents programes en cada territori –en quines zones es potencien més alguns i en quines manquen més d’altres–. Alhora, ajuda al Departament a planificar a nivell territorial, perquè permet donar a conèixer els diferents programes existents i fomenta les aliances entre centres educatius.

El mapa recull 1.896 centres que estan participant en programes i projectes d’innovació pedagògica. Des de 2015 el Departament estableix les modalitats i diferencia entre programes d’innovació, projectes d’innovació pedagògica i pràctiques educatives de referència.

Durant la jornada on s'ha presentat el mapa, el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, ha agraït a tots els docents "el treball que heu fet aquests anys en termes d'innovació", que ara queden reflectits en aquesta nova eina.

“Us demano que continueu sent innovadors, però que no us oblideu que heu de ser també escoles inclusives”, ha afegit Martínez, que ha destacat que, “quan hi ha un equip directiu liderant un projecte i un professorat compromès, els resultats sempre s'incrementen”.

En el mateix acte, la directora general d'Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho, ha ressaltat que "les finalitats bàsiques de qualsevol innovació han d'anar encaminades a l'èxit escolar" i ha afegit que el nou mapa d'innovació “és un instrument que ens situa en el territori”.

“El mapa fomenta la competició entre escoles”

Les crítiques al mapa no s’han fet esperar en la comunitat educativa. Sense anar més lluny, la Intersindical-CSC reclama al conseller Josep Bargalló que el retiri, perquè “fomenta la competició entre escoles i desprestigia les que no hi apareixen”.

A la crítica del sindicat s’hi han sumat les de desenes d’usuàries a les xarxes socials que acusen Educació de “trencar el país” i aposten per “una educació inclusiva i per a tothom”. També la Federació de Mares i Pares d’Alumnat de Catalunya (FaPaC) ha alertat que el mapa “etiqueta” les escoles.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article