Un estudiant de la UOC crea la primera botiga en línia de productes etiquetats en braille

El projecte Alblin oferirà un servei de consultoria d'accessibilitat per a comerços electrònics


Com pot, una persona cega o amb discapacitat visual, identificar i diferenciar uns productes d'uns altres al supermercat? És la pregunta que es va fer fa un any Felipe de Abajo, estudiant del màster universitari d'Educació i TIC (E-learning) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Va ser el punt de partida del projecte Alblin, la primera botiga en línia del món de productes amb etiqueta en braille, que les persones cegues poden identificar pel tacte. La iniciativa és una de les vuit que es van presentar a mitjan juny a la setena edició de la jornada d'emprenedoria Spin UOC. El llançament de la botiga és previst per a setembre. Més endavant, Alblin oferirà un servei de consultoria d'accessibilitat per a comerços electrònics.

En intentar respondre aquesta pregunta inicial, Felipe de Abajo va descobrir que alguns fabricants etiqueten els productes de consum afegint-hi el sistema braille (que és obligatori en el cas dels medicaments) i que molts menys fan servir un codi QR amb relleu, però que la majoria no inclou cap dels dos sistemes.

“Calculo que a l’Estat espanyol hi deu haver prop de 1.500 productes etiquetats en braille, tot i que no en tinc dades exactes, perquè no hi ha cap catàleg d'àmbit estatal”, explica. “Si et poses a la pell d'una persona cega, anar al supermercat i buscar aquests productes és molt difícil. A més, el personal d'atenció al client no ho sol tenir gaire clar”, afegeix l'estudiant de la UOC, que és llicenciat en Educació Social i tècnic superior en Desenvolupament d'Aplicacions Web. Alblin vol facilitar l'accés a aquests productes etiquetats en braille.

Fase de proves amb l'ONCE

Per crear la botiga en línia, Felipe de Abajo i l'equip de familiars i amics que l'acompanya en aquest projecte d'emprenedoria van prioritzar la usabilitat i l'accessibilitat. En la fase de proves, l'estudiant de la UOC va tenir la col·laboració de l'ONCE i de l'associació B1+B2+B3, que dona servei a les persones amb discapacitat visual de Catalunya.

Actualment, les persones cegues o amb discapacitat visual ja poden accedir a la botiga mitjançant els dispositius que habitualment els serveixen de suport: la línia braille, que tradueix a braille el contingut d'un altre dispositiu com l'ordinador, o el lector de pantalla, que tradueix els textos a format de veu. A més, Alblin s'ha dissenyat per a facilitar la navegació mitjançant el tabulador del teclat, un recurs que les persones cegues fan servir habitualment.

Quant s'obtingui el permís de les empreses que etiqueten en braille per a vendre'n els productes i s'activi la modalitat de compra, la botiga en línia funcionarà de la manera següent: primer, cal triar la categoria; després, s'ha de buscar el producte que es vol comprar; i, en darrer lloc, s'ha de consultar la informació per a saber en quin supermercat es pot adquirir o per a comprar-lo directament des del web. En aquest cas, el pagament s'ha de fer per mitjà de PayPal o de la targeta de crèdit i el lliurament tindrà lloc en un màxim de 72 hores, al domicili o en punts de recollida. Per organitzar-ho, Felipe de Abajo s'ha posat en contacte amb Correus.

Primer el projecte social, després la rendibilitat

Però en quin magatzem hi ha els productes de la botiga en línia? De moment, en cap. L'estudiant de la UOC explica que, en aquesta primera fase, és l'equip d'Alblin el que adquireix el producte i l'envia per correu postal. “El producte serà lleugerament més car que al supermercat, però això només ens servirà per a cobrir despeses. La botiga en línia és una iniciativa prioritàriament inclusiva i sense finalitat de lucre”, remarca.

De fet, el projecte també incorporarà un servei de voluntariat que, entre altres coses, posarà en contacte persones voluntàries amb persones cegues perquè les primeres acompanyin les segones al supermercat a trobar el producte que han vist al web.

La rendibilitat arribarà més endavant. “L'accessibilitat és obligatòria als webs de l'Administració pública, però no en els comerços electrònics, tot i que l'Acta Europea d'Accessibilitat probablement farà que facin falta moltes millores. Amb l'experiència del projecte Alblin ens proposem obtenir una rendibilitat per mitjà de serveis a mida de consultories d'accessibilitat centrades en el comerç electrònic o per mitjà de la venda o el lloguer de programari accessible”, anuncia Felipe de Abajo.

Oberts a noves línies de finançament

Així mateix, l'equip d'Alblin està obert a col·laboracions per a obtenir finançament en dues direccions: d'una banda, per a disposar d'un servei integral de logística que permeti tenir un magatzem i gestionar el transport; i de l'altra, en l'àmbit del màrqueting. De moment, ja té comptes oberts a Twitter, Instagram, Facebook i YouTube i ha dissenyat una línia de productes de promoció comercial amb el seu logotip.

Felipe de Abajo està satisfet de la feina que han fet el darrer any, tot i que ha estat molt intens: “El que ens ha portat a tot això és la passió per la tecnologia, la innovació i la inclusió. El projecte ocupa tot el temps lliure que tenim i animem totes les persones que comparteixin aquestes motivacions a entrar en contacte amb nosaltres”, conclou.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article