S'impulsa un projecte per reforçar el sentit de pertinença dels joves fills de la immigració

La iniciativa de la Generalitat neix amb l'objectiu “d'aconseguir una societat catalana pluricultural i cohesionada”


La Generalitat impulsa, el 23 i 24 d’octubre, un camp d’innovació per reforçar el sentit de pertinença dels joves fills de famílies immigrades a la societat catalana. Es tracta d’una iniciativa en la que hi participaran persones expertes, administracions i entitats que consensuaran fórmules per construir “una societat catalana pluricultural i cohesionada”.

El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies seran les responsables de coordinar aquesta iniciativa que comptarà amb fons europeus i que vol ser, segons expliquen des de Govern, “una oportunitat per identificar àmbits d’actuació prioritaris, els actors implicats més importants i per proposar mesures concretes d’intervenció en el marc de les polítiques públiques”.

Segons dades de padró de 2018, Catalunya compta amb més d’un milió de persones amb nacionalitat estrangera, de les quals gairebé 300.000 tenen de 0 a 24 anys. És a dir, representen el 30% del conjunt d’estrangers quan, per exemple, la mitjana catalana de població jove de 15 a 29 anys supera lleugerament el 20%.

Aquesta diferència indica com la població immigrada és més jove que l’autòctona i ha contribuït a rejovenir Catalunya en un context de progressiu envelliment. Per aquest ordre, el Marroc, Romania i la Xina són els països d’origen més nombrosos, tot i que la distribució per comarques és bastant dispar.

Millorar la interacció entre els joves

Així, els camps d’innovació, que són una metodologia del Centre Comú de Recerca de la Comissió Europea per explorar i definir respostes col·laboratives a reptes complexos, tenen com a punt central el treball conjunt entre els diversos actors rellevants durant una trobada de dos o més dies. “Es persegueixen noves maneres de pensar plantejades de baix a dalt a través d’una forta implicació dels agents necessaris, per abordar els reptes socials amb un enfocament creatiu i centrat en els resultats i l’impacte”.

En aquesta ocasió, i després d’un procés participatiu impulsat per l'Escola d’Administració Pública (EAPC) el 2018, el camp d’innovació es desdoblarà en quatre reptes principals com construir el sentit de pertinença a una cultura pública comuna, millorar la interacció entre joves, augmentar la participació en la vida pública i millorar la igualtat d’oportunitats dels joves.

A la pàgina web del projecte ja es pot consultar un avanç del programa que començarà amb un diàleg obert amb fills i filles dels tres grans processos migratoris que ha viscut Catalunya durant el segle XX.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article