La comunitat educativa fa sentir les seves crítiques en el primer dia de curs

Diferents col·lectius denuncien massificació a les aules, barracons, manca de planificació i falta de docents a l'escola pública

Aquest dijous 1.300.000 alumnes d’arreu de Catalunya han tornat a les aules. Un inici de curs que, malgrat les abraçades del retrobament amb companys de classe i els neguits habituals d’aquesta jornada, ha tornat a posar sobre la taula els dèficits estructurals que pateix l’educació pública a Catalunya.

Desenes de centres, associacions de l’àmbit educatiu i sindicats de mestres han començat la jornada amb un seguit de reivindicacions diverses però que tenen un fil conductor: l’insuficient finançament del sistema públic d’Educació. Escoles en barracons que reclamen la construcció del nou centre; massificació a les aules; derivació de l’alumnat a l’escola concertada; manca de docents... Problemes que, segons denuncien diversos col·lectius, s’han cronificat a les aules catalanes.

El matí ha començat molt reivindicatiu al districte de Sant Andreu de Barcelona. Els centres públics de la zona han començat l’inici de curs plantant pancartes a l’entrada de les escoles, exigint al Departament que acabi amb la “improvisació”, la “massificació” i la “situació crítica” de les escoles andreuenques. Les associacions de famílies dels centres i la Plataforma Proeducació Pública i de Proximitat han denunciat que aquest curs comença amb sis bolets nous al districte, que s’afegeixen als ja existents, i també critiquen ràtios augmentades “a màxims excepcionals o per sobre de la llei a molts dels centres”. “A banda d’intensificar encara més la massificació dels centres, els bolets i l’augment de ràtios són mesures insuficients per cobrir la demanda futura de places d’escola pública al districte, com ha quedat demostrat en el procés de preinscripció passat”, han advertit en un comunicat.

Una altra de les reivindicacions que la comunitat educativa posa sobre la taula aquest inici de curs són els barracons escolars. A Catalunya hi ha aproximadament 1.015 barracons repartits en centres de Primària i Secundària, segons el Departament d’Educació. A l’escola Entença, a l’Eixample de Barcelona, aquest matí han tornat a lamentar que la seva escola continuï en mòduls prefabricats per quart any consecutiu. Situada al recinte de l’escola industrial, les famílies de l’escola Entença han estat especialment actives demanant al Departament que canviï la ubicació de l’escola, per la manca d’espai, però també pels efectes sobre la salut dels infants per una subestació elèctrica que hi ha situada molt a prop del centre.

Segons ha explicat la vicepresidenta de l’AFI, Constanza Saavedra, des de l’Agència de Salut Pública de Barcelona es considera una “zona segura” si es tractés d’una ubicació provisional, però posa en dubte que sigui així si al final alguns infants hi fan tota l’escolarització. Durant tot el curs passat, les famílies es van mobilitzar per exigir un trasllat al Consorci i fins i tot, van arribar a fer una tancada a la seva seu per reclamar una solució. Segons ha explicat Saavedra, la promesa era que l'escola estigués en aquest espai només tres anys però aquest dijous els infants han començat el quart curs en els mateixos mòduls prefabricats.

El curs passat, l'Ajuntament va anunciar el trasllat d'aquests barracons als jardins Marcos Redondo, però es van trobar problemes al subsol que van fer inviable el seu trasllat. De moment, aquest espai i el recinte de la presó Model de Barcelona, són les dues possibles solucions per a una nova ubicació provisional, ja que la definitiva, un solar al costat de l'Hospital Clínic, sembla difícil de “desbloquejar”.

Retard en les obres

Aquest curs s’obren 25 institut escola repartits per diferents comarques catalanes. Alguns però, no han pogut començar aquest dijous com estava previst per un retard en les obres del nou edifici. És el cas de l’institut escola Trinitat Nova. L’alumnat de P4, primer, segon, tercer i quart de primària no començaran les classes fins dilluns, encara que el centre ha organitzat un esplai en un espai annex per als infants afectats. La resta de l’alumnat sí que ha pogut iniciar el curs amb normalitat.

Manca de docents

El nombre de docents de l’escola pública també preocupa i molt a la comunitat educativa. Segons ha denunciat USTEC-STEs aquest dijous, es necessitarien incorporar 8.999 professors per arribar a la capacitat de servei del 2010. Segons el portaveu nacional del sindicat, Ramon Font, s'ha de tenir en compte l'augment d'alumnat, la sisena hora, la conversió dels terços de jornada en mitges jornades i l'escola inclusiva i per això titlla de “propagandístic” l'argument del Departament que defensa haver augmentat el nombre de professors tot i decréixer l'alumnat, sobretot a Infantil i Primària. El sindicat també denuncia que el pes de la direcció a l'hora d'intervenir en les adjudicacions de les places i el nombre de places perfilades amb entrevista personal perjudica sobretot docents en edat fèrtil o embarassades.

 

 

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article