Bargalló crida a abordar de forma “prioritària” el debat sobre els horaris i el calendari escolar

El conseller d'Educació planteja també resoldre qüestions com la formació del professorat i la reforma de l'educació postobligatòria


El conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha fet aquest dijous una crida a la comunitat educativa perquè abordi de forma “prioritària” el debat sobre els horaris i el calendari escolar. “Hi ha alumnes que entre les 7 h del matí i les 4 h de la tarda no dinen res calent. Aquest és un horari d'hàbits saludables?”, s'ha preguntat durant la conferència “L'escola del 2030.10 reptes per al futur de l'educació”.

Bargalló ha considerat que és una “obligació” estudiar els resultats de la reforma de l'horari lectiu i alhora ha destacat respecte al calendari escolar que “més hores lectives no és sinònim de millors resultats educatius”. Segons ha argumentat durant la conferència a l'Associació de Mestres Rosa Sensat, “tota decisió sobre aquest aspecte ha de tenir en compte l'entorn dels centres”. En aquest sentit, ha demanat la implicació dels ajuntaments, amb qui “s'ha de comptar”.

El titular de la conselleria creu que s'ha de proposar una reforma de l'horari lectiu de manera que afavoreixi que els alumnes “estiguin actius durant les franges horàries més idònies” per als processos educatius i alhora incorporin hàbits “més saludables”. Respecte el calendari, ha assenyalat reflexionar sobre si cal fer o no més hores. En aquest sentit, ha posat d'exemple que si bé l'Estat supera en 460 hores la mitjana europea no obté, per contra, millors resultats.

Formació del professorat

Un altre dels reptes prioritaris fixats per Bargalló és el de la formació del professorat. “Es continua formant el professorat com si la transformació educativa dels últims anys que han experimentat les escoles no s'hagués produït”, ha advertit.

També ha apuntat afegir al debat la formació permanent dels mestres i la seva avaluació i fins i tot ha posat damunt la taula que el departament pugui plantejar-se oferir aquesta formació. A més, també s'ha mostrat crític amb el sistema d'oposicions actual, on segons ell la pràctica docent és “insuficientment” protagonista i on la part memorística té un paper “massa determinant”.

Reforma de l'educació postobligatòria

Durant la conferència, Bargalló ha manifestat que hi ha un gruix important d'alumnes que es decanta per estudiar FP o batxillerat, però hi ha una part que no sap què vol fer, fet que pot accentuar el fracàs, a causa de la rigidesa del sistema. “Ens agrada la postobligatòria que tenim?”, s'ha preguntat. Per altra banda, també ha qüestionat la idoneïtat del format de les PAU.

Així, el titular d'educació ha fet una crida a les associacions, sindicats i entitats perquè s'iniciïn aquests debats “per arribar a unes conclusions molt aviat” de manera que puguin prendre's decisions de cara el curs vinent. Altres reptes que el conseller també ha proposat davant dels mestres assistents a la conferència van del currículum a la implicació de les famílies.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article