L’ICS oferirà teletreball de forma parcial a un miler de professionals d’atenció primària

L’impuls del teletreball és una de les mesures per reforçar noves fórmules de gestió en l’atenció primària

L’Institut Català de la Salut (ICS) oferirà, als professionals d’atenció primària de medicina de família i d’infermeria, treballar una part de la jornada laboral fora del centre de salut. Es tracta d’una de les mesures impulsades per l’organització per afavorir la conciliació laboral del personal i promoure noves fórmules d’atenció.

En els darrers mesos, l’ICS ha dut a terme una prova pilot, amb un centenar de professionals, amb bons índexs de satisfacció per part dels participants i un impacte assistencial positiu. Josep Maria Argimon, director gerent de l’ICS, ha anunciat avui en una trobada on hi havia convocats tots els equips directius dels 288 d’equips d’atenció primària gestionats per l’ICS que “l’any vinent obrirem aquesta possibilitat a un miler de professionals que s’acullin a fer teletreball, un 10 % del total del personal de medicina de família i d’infermeria de tota l’atenció primària”.

Entre les persones que ja l’empren, vuit de cada deu es mostren satisfetes amb l’eina i la majoria, la recomanarien als seus companys.

Fer una part de la jornada laboral de forma no presencial permet adequar, millorar i optimitzar l'assistència a la ciutadania.

Principals avantatges del teletreball per als professionals i la ciutadania

Pel que fa als professionals, la fase pilot ha permès identificar diversos avantatges com, per exemple, una millora en la gestió del temps propi, una flexibilització de la jornada laboral per adaptar-la a les prioritats personals, una millora en la conciliació de la vida laboral i personal i una major optimització de la relació amb el seu contingent de pacients que redunda en una major capacitat de resolució.

Pel que fa a la ciutadania, més enllà de gaudir dels beneficis de l’optimització i l’augment de capacitat resolutiva de l’assistència, la combinació d'una mesura com el teletreball amb mecanismes de relació assistencial asíncrons, com per exemple l’eConsulta o l’espai La Meva Salut, permet entreveure una nova forma de relació de la ciutadania amb els seus professionals de referència que evoluciona amb les noves demandes de la població, tot i que els avantatges són per al conjunt de la ciutadania, ja que s’eviten desplaçaments innecessaris sobretot a persones amb dificultats de mobilitat o pacient crònics.

Estudis preliminars demostren que els pacients més beneficiats del seu ús són els més hiperfreqüentadors. Com a mitjana, deixen de fer tantes visites presencials però fan més contactes amb el professional, ja que el consulten més en línia. Argimon ha destacat que “no es busca una atenció despersonalitzada sinó al contrari, facilitar el contacte regular i més adequat a les necessitats del pacient”.

A més, altres estudis preliminars, com un fet a l’Equip d’Atenció Primària Masnou, també revelen que els professionals que fan servir més eConsulta tenen menys demora i realitzen un 28 % menys de visites presencials”.

Es potenciarà la formació específica i l’acompanyament entre professionals per promoure’n l’ús. Cada setmana s’incorporen 50 professionals i 1.000 pacients a la plataforma eConsulta. Uns 3.000 professionals i uns 65.000 pacients la utilitzen de forma habitual. Dues terceres parts de les converses són iniciades pels pacients (en l’últim any, més de 300.000) que ja la consideren com un canal de comunicació segur.

D’entre el conjunt de tasques que poden dur-se a terme fora de la consulta, a banda de les eConsultes, destaquen l'elaboració d’informes, la gestió de plans de medicació, la realització d’informes mèdics, el seguiment de baixes laborals, la valoració de proves diagnòstiques (proves oftalmològiques i d’imatge, analítiques, etc.), així com altres tràmits com ara el transport sanitari no urgent, les interconsultes virtuals i a residències, la correcció de pautes de tractament anticoagulant oral (TAO), etc.

Altres mesures a mitjà i llarg termini

L'expansió del teletreball ha estat una de les accions presentades avui per mostrar els resultats del paquet de mesures de millora engegat fa un any per a l’atenció primària. Un cop acomplertes les accions marcades a curt termini, l’ICS ja treballa en iniciatives i en projectes assistencials, organitzatius i estructurals amb una implantació a mitjà i llarg termini.

Per a Argimon, “l’aplicació de les mesures a curt termini, com la contractació de més de 300 metges, ens donen les condicions oportunes per abordar les accions a mitjà i llarg termini”. Respecte del nombre d’ara fa un any, el nombre professionals de medicina de família s’ha incrementat un 3,6 %.

En la reunió amb les direccions dels EAP, Argimon ha destacat la implantació d’instruments de millora de la resolució a l’atenció primària, com són l’adquisició de nous ecògrafs, l’impuls de la consulta virtual (l’eConsulta) i la redistribució d’actes no assistencials perquè no els hagin de fer els professionals sanitaris. Sobre aquest darrer punt, Argimon ha explicat com “cal treure de la consulta aquells actes que no són clínics i assistencials”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Carlos Barcelona
1.

Com sempre, ICS segueix amb la idea que en la seva plantilla tan sols treballen metges i infermers, i la resta de professionals que treballem com administratius i treballadors socials no ho contempla?

  • 0
  • 0

Comenta aquest article