Famílies de l’escola concertada presenten més de 120.000 al·legacions al projecte de decret d’admissió

Consideren que la normativa va en contra del dret d'escollir escola i sense finançament per a la redistribució d'alumnes

La Confederació Cristiana d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Catalunya (CCAPAC) i la Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Escoles Lliures de Catalunya (FAPEL) han presentat aquest dilluns al Departament d'Educació més de 120.000 al·legacions al projecte de decret d'admissió d'alumnes que es preveu aprovar les properes setmanes. Les famílies consideren que el text “perjudica” la llibertat d'elecció de centre de les famílies en marcar l'oferta i la programació de places de l'escola concertada i lamenten que vagi sense finançament que ''compensi la distribució de l'alumnat''. Les famílies també alerten que si es redueixen les places de les concertades pot estar “en perill” part de l'estabilitat laboral dels treballadors.

Les dues federacions d'associacions de pares i mares d'escoles concertades han aconseguit el suport a les al·legacions en la darrera setmana i per això, la secretària de CCAPAC, Mar Pla, ha posat en valor el ''suport'' aconseguit de tota la comunitat educativa. Al costat del president de FAPEL, Josep Manuel Prats, han lliurat les caixes amb les 122.271 al·legacions signades per els pares i mares de les escoles concertades que, després de conèixer la setmana passada el contingut del decret d'admissions que prepara el Govern, van iniciar una campanya entre les famílies dels centres.

Tant CCAPAC com FAPEL asseguren que del decret, la definició de l'oferta de places abans de la preinscripció que preveu el Departament ''perjudica'' el dret d'elecció d'escola dels pares i mares perquè es tanquen les unitats abans. Pla ha destacat que s'ha de saber primer, quina demanda tenen aquestes escoles i ha recalcat que la llei estableix que s'ha de tenir en consideració ''la demanda social''.

A banda, les famílies consideren que el decret no estableix com es compensa la distribució equitativa de l'alumnat. Pla ha recordat que des del sector concertat s'havia demanat fa temps estudiar el cost de la plaça i que aquest sigui assumit pel departament perquè ''totes les famílies puguin triar qualsevol escola'', i que en canvi, la comissió del pacte que havia de fer aquest estudi encara no ha acabat la feina.

Per les associacions de pares i mares, si alumnat amb dificultats socioeconòmiques se'ls assigna una plaça a una escola concertada, les altres famílies se n'hauran de fer càrrec i fins i tot les escoles, han dit, es poden veure econòmicament afectades. En aquest sentit, Prats ha recordat que fa anys que s'han anat tancant grups o perdent concerts i que per tant, aquestes dificultats poden posar en risc l'estabilitat del personal de l'escola concertada.

La FaPaC veu la concertada com un “lobby”

La Federació d'Associacions de Pares i mares de Catalunya (FaPaC) també ha presentat al·legacions al projecte de decret d'admissions però per motius totalment contraris als de les patronals de la concertada. Des de la FaPaC, que ja no van entrar al Pacte contra la Segregació Escola perquè no eliminava els concerts educatius, es considera que aquest projecte és “continuista” i que no aporta novetats en la regulació de manera que no se solucionarà la segregació escolar a Catalunya. En declaracions a l'ACN, la directora de la FaPaC, Lidón Gasull, ha explicat que l'entitat ja va fer propostes per a la redacció d'aquest decret que no han estat acceptades pel Departament i consideren que no suposa cap “avenç” per a superar aquesta segregació escolar.

Gasull creu que les al·legacions de l'escola privada concertada són “falses” i que les patronals i les associacions de famílies estan actuant de “lobby” perquè puguin “sobreviure”, en una època en que l'escola concertada a Catalunya està “en decadència” perquè les famílies aposten per la pública. A mode d'exemple, Gasull destaca que només a la ciutat de Barcelona, el curs passat van quedar vacants 1.392 places a P3, mentre que algunes famílies no van poder entrar a la pública. Qualifica la situació de “drama” i creu que el decret que vol aprovar el Departament només instaura “encara més” l'escola privada concertada omplint-les amb les famílies que no entren a la pública.

Per la FaPaC, la nova normativa beneficia la concertada amb “més finançament i privilegis amb l'admissió”, i que el repartiment dels alumnes amb necessitats específiques no soluciona la segregació escolar ja que, segons Gasull, és culpa de la “doble xarxa” i de mantenir el “dret a l'elecció de centre”, per sobre de la proximitat.

Eines per a l'equitat

Juan José Falcó, director general d'Atenció a la Família, ha explicat a TV3 que s'ha el decret s'ha redactat després d'un procés de negociació i que respon “fil per randa” al Pacte contra la Segregació escolar signat l'any passat. Per Falcó, el decret desplega “totes les eines” per aconseguir equitat escolar i per això defensa la programació única de l'oferta de places amb la participació dels ajuntaments.

Falcó ha recalcat que la nova normativa diu que centres i ajuntaments han de ser “corresponsables” per a la distribució equilibrada ie s posen mesures “específiques” per fer-ho possible. Falcó ha assegurat que el decret no proposa la ''supressió'' a la pública ni adscripcions forçoses i per això ha demanat ''responsabilitat'' a tots els agents. Per Falcó aquesta és ''la norma que necessita el país''.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article