El consum habitual de més de quatre racions diàries d’ultraprocessats podria ser perjudicial per a la salut

El consum d'aquests aliments ha crescut en les últimes dècades i ja representa el 25-60% de l'aportació energètica de la dieta a Europa i Amèrica

L'avaluació sobre els aliments ultraprocessats conclou que és possible que el consum habitual d'aliments ultraprocessats sigui perjudicial per a la salut. En concret, més de quatre racions d’aliments d’aquesta mena al dia.

En concret, el consum habitual de més de quatre racions d’aliments ultraprocessats diàries, en comparació amb el consum de menys de dues racions diàries, podria augmentar el risc de mortalitat per qualsevol causa.

El grau de certesa dels resultats de la investigació, duta a terme per l'Observatori de la Comunicació Científica i el Centre Cochrane Iberoamerica, actualment disponible és baix, la qual cosa vol dir que encara no es pot respondre amb confiança a la pregunta de si els ultraprocessats són o no perjudicials. Si en el futur es realitzessin nous estudis de més qualitat,  és probable que els seus resultats siguin substancialment diferents.

Els anomenats aliments ultraprocessats, aquells que han estat produïts industrialment i que contenen un elevat nombre d'ingredients i pocs o cap aliment natural, tenen un protagonisme destacat en la dieta de molts països. La varietat i assequibilitat d'aquests productes, així com el seu consum, han augmentat notablement a tot el món des de fa unes dècades. A Europa i Amèrica representen el 25-60% de l'aportació energètica de la dieta.

En els últims anys, han proliferat les notícies que afirmen que són perjudicials per a la salut i els assenyalen com a responsables d'algunes malalties cròniques, des de l'obesitat i la diabetis tipus 2 a certs tipus de càncer. A això s'afegeixen infinitat d'opinions i recomanacions d'experts i influencers que conviden a reduir o abandonar el seu consum.

No obstant això, el missatge que el consum habitual d'aliments ultraprocessats és perjudicial per a la salut es difon de forma més o menys rigorosa i matisada en els mitjans i les xarxes socials. L'avaluació de Nutrimedia pretén aclarir quina base científica té el missatge que els ultraprocessats són perjudicials per a la salut i fins a quin punt és cert.

Major risc de mortalitat per qualsevol causa

Els resultats dels estudis disponibles indiquen que el consum habitual d'aliments ultraprocessats (més de quatre racions diàries) s'associa amb un major risc de mortalitat per qualsevol causa; a més, per cada ració diària addicional el risc augmenta un 18%. Altres estudis observacionals han associat el consum de ultraprocessats amb malalties cardiovasculars, càncer, síndrome metabòlica, obesitat, diabetis tipus 2 i depressió.

Aquests resultats són consistents amb els de dues revisions sistemàtiques recents que han avaluat l'efecte de dos aliments ultraprocessats (carn processada i begudes ensucrades) en la mortalitat per qualsevol causa, segons l'avaluació de Nutrimedia.

No obstant això, el grau de certesa dels resultats de la investigació sobre l'efecte del consum de ultraprocessats en la mortalitat per qualsevol causa és baix, pel fet que els estudis realitzats són de tipus observacional. En el cas de la mortalitat cardiovascular o per càncer, el grau de certesa és molt baix, perquè els estudis són observacionals i, a més, els resultats són imprecisos. Calen, per tant, més i millors estudis per conèixer la influència dels ultraprocessats en la salut.

Mentrestant, i a l'espera de més estudis, la guia per a la població espanyola de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) cataloga el consum d'aliments ultraprocessats com a opcional; i indica que, si es consumeixen, la ingesta ha de ser ocasional i en quantitats limitades.

L'Agència de Salut Pública de Catalunya, recomana reduir a el màxim la ingesta d'aliments ultraprocessats i escollir sempre que sigui possible aliments naturals o mínimamente processats, amb llistes d'ingredients el més curtes possible.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article