FaPaC rebutja l’avaluació en línia durant la pandèmia perquè agreuja les desigualtats entre l’alumnat

La selectivitat es farà, finalment, del 7 al 9 de juliol i s’intentarà flexibilitzar l’opcionalitat en els exàmens

La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnat de Catalunya (FaPaC) s’oposa frontament a l’avaluació en línia que planteja el Departament d’Educació durant la pandèmia. Considera l’entitat que els mètodes telemàtics agreugen les desigualtats entre l’alumnat. A més, avisa que la mateixa conselleria reconeix que no pot garantir l’accés de tot l’estudiantat a les activitats digitals avaluables. “No hi ha una innovació veritable educativa que reflexioni sobre la funció social de l’escola i vagi més enllà d’omplir les aules d’aparells electrònics”, denuncia.

La FaPaC alerta que, en el document que ha fet arribar la conselleria als centres educatius, s’assegura que, “amb tota probabilitat, la tercera avaluació es farà en situació de confinament”, i avança que, en aquest cas, “la docència s’haurà de fer de forma virtual i l’avaluació serà qualificadora”. “Aquest fet suposa un perjudici cap a tots aquells infants que pateixen els efectes de la bretxa social i digital i que provenen d’entorns desafavorits”, es queixa la federació.

I va més enllà. També li preocupa què passarà amb “tots aquells infants amb necessitats específics de suport educatiu”, que tenen dificultats per dur a terme les activitats lectives. En aquest cas, ha explicat la conselleria, i tenint en compte que “no es pot garantir que tots els alumnes disposin de les condicions materials adequades per portar a terme activitats a distància”, deixa en mans dels equips directius la responsabilitat de vetllar perquè els criteris avaluadors s’ajustin a cada realitat, demanant que “les tasques realitzades durant el confinament suposin un valor afegit i no una penalització”.

“Des del moment en què es permet que les activitats telemàtiques siguin avaluables, s’està penalitzant aquella part de l’alumnat que no disposa de les facilitats per accedir-hi”, recalquen a la FaPaC, que alerta que s’ha de tenir en compte també “el gran impacte emocional en les famílies” degut al confinament. “En un context de gran segregació educativa com el que es viu en determinades zones i municipis, aquesta responsabilitat tindrà, de nou, un gran impacte en aquells centres segregats que en la situació actual tindran moltes més dificultats per aplicar els criteris proposats pel Departament d’Educació”, conclouen.

La selectivitat, a principis de juliol

Govern i universitats han acordat les noves dates de celebració de les proves d'accés a la universitat, després que el calendari inicial s'ajornés per la crisi del coronavirus. La selectivitat que estava prevista que es fes inicialment entre el 9 i l'11 de juny se celebrarà del 7 al 9 de juliol, mentre que la prova d'accés per a més grans de 25 i 45 anys es farà el 20 i el 27 de juny.

Les proves d'aptitud personal (PAP) per als graus d'Educació Infantil i Educació Primària que s'havien de fer el 25 d'abril es programen per al 19 de juny. L'executiu i les universitats també han acordat flexibilitzar l'opcionalitat en els exàmens "perquè l'alumnat pugui assumir el conjunt de la prova proposada" i fer-ho en el temps de durada establert.

El nou calendari s'ha pactat en el marc del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). El seu secretari general, Lluís Baulenas, ha destacat que ha estat una “decisió col·legiada”, tot i remarcar que "el calendari aprovat queda supeditat a possibles noves mesures que puguin adoptar les autoritats competents en relació amb la pandèmia". Segons Universitats, el nou calendari les bases de flexibilització permetran garantir que l'alumnat accedeixi a la universitat respectant els principis d'igualtat, mèrit i capacitat.

Sobre la flexibilització, en la reunió se n'han acordat les bases i els coordinadors de les matèries ja han començat a treballar-hi tenint en compte un seguit de paràmetres. Així, no es tractarà d'una reducció de temaris, ja que els centres de batxillerat són autònoms en el disseny de la temporalització dels continguts i activitats d'aprenentatge; no significarà un canvi radical en la tipologia dels exàmens que professorat i alumnat coneixen, practiquen i esperen; qualsevol adaptació o flexibilització en la tria entre opcions, allà on n'hi hagi habitualment, no pot allargar el temps de lectura dels enunciats ni la durada de l'examen; i aquesta adaptació o flexibilització no es pot fer de manera universal i homogènia en totes les 29 matèries que són objecte d'examen a Catalunya, tant per les característiques de la pròpia matèria com de la tipologia habitual de l'examen.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article