La Fundació Bofill alerta que la preinscripció en línia per la pandèmia agreujarà la segregació escolar

L’entitat demana establir “urgentment” criteris clars i homogenis per detectar i distribuir l’alumnat en situació de vulnerabilitat

La Fundació Bofil alerta que la preinscripció en línia a causa de la pandèmia pot empitjorar greument els índex de segregació escolar a Catalunya. Per això, l’entitat demana establir “urgentment” criteris “clars i homogenis” per detectar i distribuir l’alumnat en situació de vulnerabilitat. També reclama als municipis que articulin mesures per distribuir equilibradament l’alumnat matriculat fora de termini i de matrícula viva. 

Recorden que, aquests darrers cinc anys, Catalunya ha aconseguit reduir la segregació només un 4%, i que és un dels països més segretats de la Unió Europea. De fet, més de la meitat (53%) dels municipis de més de 10.000 habitatges ha empitjorat les seves xifres els darrers anys i fins a 44 municipis amb índex dolents no han emprès les mesures per revertir la situació per una “política d’inacció”.

Alhora, fins a 58 municipis ni tan sols disposen d’Oficina Municipal d'Escolarització (OME) i 19 no van detectar alumnat en situació vulnerable a P3 el curs 2018-19. “Els dos són elements clau per poder contenir un increment de la segregació escolar en la crisi de la Covid-19”, adverteixen a la Fundació Jaume Bofill, que reconeixen que totes aquestes dades, juntament amb les mesures empreses, com la preinscripció en línia durant la pandèmia, poden aprofundir les greus desigualtats entre l’alumnat.

“L'actual crisi sanitària està provocant a curt termini un ràpid increment de la població vulnerable. Si ens fixem en altres efectes que va provocar l’anterior crisi econòmica del 2008, pot avançar-se que s’incrementarà el percentatge d’alumnat vulnerable en molts centres, incrementant així els índex de segregació escolar, ja que no hi ha suficients mesures de detecció i d’escolarització equilibrada”, alerten a l’entitat.

També apunten que la precarietat de moltes famílies i un procés de preinscripció per al proper curs principalment en línia “fa probable que l’alumnat matriculat fora de termini i de matrícula viva s’incrementi fruit de canvis residencials, un efecte propi de períodes de crisi com l'actual”. A més, assenyalen que molts centres educatius tenen actualment una reserva de places per a l’alumnat vulnerable “molt baixa”, i només mantenen aquesta reserva fins al juliol.

“Si no es fa res, el previsible augment d’alumnat vulnerable matriculat fora de termini no podrà ocupar aquestes places reservades, perquè seran poques i perquè s’hauran eliminat al juliol”, es queixen, i avisen que, si no es despleguen les mesures necessàries per identificar i distribuir aquest alumnat, “la segregació escolar pot incrementar-se de manera contundent i immediata aquest proper curs”.

Sis mesures d’urgència

Per tal de no convertir la preinscripció en línia en un escull, a la Fundació Jaume Bofill apunten sis mesures. D’entrada, establir criteris “clars i homogenis” per detectar l’alumnat en situació de vulnerabilitat, per raó socioecònomica. També reclamen un agument de la reserva de places per a aquesta mena d’alumnat i estrendre aquesta reserva, com a mínim, fins al setembre.

Així mateix, demanen a tots els municipis que despleguin dispositius per identificar l’alumnat en risc i que activin amb urgència mecanismes d’orientació i acompanyament de les famílies en el procés de matriculació, “preferiblement en format presencial o en format digital allà on no es pugui fer de cap altra manera”. També reclamen que les OME centralitzin totes les preinscripcions fora de termini.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article