La comunitat educativa critica en bloc el pla de reobertura dels centres educatius i reclama alternatives

Educacio admet que el pla és modificable “en alguna cosa” i s'obre a baixar les ràtios de l'alumnat


L'anunci del Departament d'Educació de l'obertura de les escoles a partir de l’1 de juny en tots aquells territoris que estiguin en fase 2 ha generat un allau de crítiques i esmenes per part de la comunitat educativa. Sindicats, associacions de famílies, i entitats educatives han reclamat a Educació revisar i modificar part del pla.

Després de les crítiques, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, va assegurar que el pla de reobertura dels centres educatius és “modificable en alguna cosa”, i ha ofert a sindicats i comunitat educativa en general “treballar conjuntament” el del setembre.

Les esmenes dels sindicats i de la comunitat educativa s’han fet en diferents sentits. D’una banda, els sindicats de docents exigeixen no obrir els centres. USTEC-STEs-IAC alerta que l’obertura dels centres “no té cap sentit” perquè els mestres no tenen “prou” mesures de seguretat. Segons el portaveu del sindicat, Ramon Font, el més prioritari es centrar esforços en el curs que ve, en el que demana doblar esforços econòmics per tenir més espais i plantilla i molta “imaginació” per intentar que l'educació sigui el màxim de presencial possible. Per això, demanen la dimissió del conseller d'Educació, Josep Bargalló, ja que consideren que ha traspassat la responsabilitat de les mesures a adoptar a les direccions dels centres, a les quals el sindicat demana que “es plantin”.

En un línia semblant s’ha manifestat UGT Educació, qui ha lamentat que “un cop més” Bargalló ha optat per no consultar ni comunicar prèviament aquest pla a la comunitat educativa. “Els sindicats, com a representants legítims del personal docent i no docent que treballa als centres, ni hem negociat ni se'ns ha consultat aquestes propostes prèviament. Pel que podem saber, tampoc els equips directius ni els comitès de prevenció de riscos laborals han participat en la seva redacció ni hi han donat el vist-i-plau”, denuncien, tot demanant  la retirada “immediata” del pla de reobertura per “precipitat i perillós”.

“Grans desigualtats” entre escoles 

D’altra banda, la FaPaC, federació de les associacions de pares, mares i famílies de les escoles públiques, retreu al Govern la manca d’un “pla de contingència” per garantir el “dret a l’educació”, i alerta que deixar que cada centre dissenyi un model específic “genera moltes desigualtats”.

La presidenta de l'entitat, Belén Tascón, ha mostrat preocupació pel fet que el Departament insisteixi en la via organitzativa del tercer trimestre, quan cada centre ha impartit coneixements de la manera que li ha semblat més oportuna. Això, afirma Tascón, “ha generat grans desigualtats”, per la qual cosa, al seu parer és previsible que el retorn a les escoles en continuï provocant.

De fet, la presidenta de la Fapac ha considerat “molt indicatiu” que aquest retorn sigui “voluntari”. I ha reflexionat que si del que es tracta és de fer un “acompanyament emocional” als alumnes, com ha indicat el conseller d'Educació, Josep Bargalló, serà difícil que es pugui fer “per als que més ho necessiten”. La presidenta de la Fapac també ha criticat que el Departament hagi informat al llarg de la pandèmia de manera “poc concreta i interpretable”, fet que, al seu parer, contribueix a aprofundir en les desigualtats i no va en la línia de garantir el dret a l'educació. Finalment, Tascón ha ampliat la preocupació també al setembre quan, a parer de la Fapac, “tampoc queda garantit” aquest dret. Per això la Federació subratlla que quan comenci el curs 2020-2021 “no hi pot haver educació telemàtica”.

En una línia més conciliadora s’ha expressat la Fundació Bofill, considerant el pla d’Educació de mesures “positives però insuficients” per al retorn a l'escola. Lamenta, per exemple, que no es faci esment a la contractació de docents o a la programació d'un “estiu enriquit”. El director de l’entitat, Ismael Palacín ha indicat que les consignes “són bones” i van en la “bona direcció”, però ha criticat que les mesures proposades no són “prou concretes”. A parer de Palacín, el conseller d'Educació “s'ha quedat curt pel que fa a les necessitats educatives”. Per exemple, Palacín ha lamentat que el retorn s'estipuli només per als alumnes de finals de cicle, els de sisè de primària, quart d'ESO o segon de Batxillerat, quan la Fundació havia demanat suport educatiu entre ara i final de curs “per a tots els alumnes amb desavantatges”.

Educació s’obre a modificar algunes mesures 

En declaracions a TV3, Bargalló ha explicat que una de les coses que es podria canviar de cara al juny és reduir la ràtio d'alumnes permesos de 3 a 6 anys, que és de 13 per aula, ja que han rebut un “neguit molt majoritari que segurament és raonat”. Sobre les crítiques rebudes, ha indicat que no és pot arribar acords amb tots els agents però ha expressat la seva voluntat d'assolir “el màxim consens amb la màxima gent possible”.

Sobre les crítiques dels sindicats de professors, ha assegurat que el que se'ls demana de cara al juny “no és que ho facin tot a la vegada” sinó “de forma gradual” i amb l'ajuda de la inspecció i els serveis territorials. “És fàcil? No, però estem en moments difícils”, ha manifestat.

Bargalló ha rebutjat que s'hagi anat tard en la presentació del pla i ha reiterat que van rebre les indicacions sanitàries per part del govern espanyol el passat dijous al vespre. A més, ha indicat que en la comunitat educativa hi ha “opinions molt divergents” i mentre uns consideren que al juny haurien de fer més, altres els hi diuen que menys. “Hem de vetllar no per un sector de la comunitat educativa sinó per tota”, ha reblat. Així, ha estès l'oferta de treballar conjuntament el pla del setembre als grups parlamentaris, amb qui mantindrà una reunió aquest divendres.

D’altra banda, ha afirmat que els centres són diferents i que Educació el que ha de fer és “marcar els límits del què es pot fer i el què no es pot fer” i han de ser els centres els que hauran de veure “què poden fer”. Sobre les mesures de protecció per a professors i alumnes i en concret sobre les mascaretes, ha insistit que Educació seguirà “estrictament” els criteris que marquin les autoritats sanitàries.

Pel que fa als espais, Bargalló ha afirmat que Educació liderarà la recerca d'espais per poder ampliar els grups i complir les noves ràtios i mesures de seguretat i ha fet una crida a tota la societat a contribuir en la cerca d'aquests espais, com es va fer en l'àmbit sanitari. En aquest sentit, ha reconegut que “evidentment s'haurà d'acabar tenint en alguns casos més personal” però ha reiterat que encara no es pot conèixer el volum.

Ha afegit que existeix la borsa d'interins substituts, tot i que ha reconegut que hi ha especialitats on manquen docents. Ha apuntat però que potser es troben amb la situació que hi ha professionals que després de la crisi del coronavirus està a l'atur i tenen la formació i volen exercir de docents. D'altra banda, ha exigit a l'Estat i a Europa que posin els recursos necessaris davant l'emergència educativa.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article