La Fundació Bofill alerta que el sistema educatiu català no detecta la majoria d’alumnat vulnerable

Adverteix del risc que la preinscripció en temps de Covid-19 incrementi encara més la segregació

La Fundació Bofill ha alertat que el sistema educatiu català no detecta la majoria d'alumnat vulnerable, perquè el 28,6% dels infants estan en risc de pobresa però només el 6,6% dels alumnes de primària i el 5,7% dels de secundària són identificats com alumnat amb risc educatiu. 

És per això que ha plantejat una eina per millorar aquesta detecció, i l'ha posat a disposició dels municipis perquè puguin distribuir aquests alumnes de forma equilibrada, sense que es concentrin en determinats centres. A més, demana al Departament d'Educació que emeti unes indicacions estandarditzades sobre la detecció d'aquests estudiants.

D’altra banda, tenint en compte que la preinscripció s'ha fet sense portes obertes, amb poc acompanyament i de manera telemàtica a causa de la Covid-19, la Fundació Bofill ha indicat que moltes famílies no han entregat la sol·licitud a temps i hauran de fer la matriculació fora de termini. Per norma general la vulnerabilitat d'aquests alumnes és major, “ja que procedeixen de famílies menys informades sobre el procés de matriculació o que han hagut de deixar els seus municipis recentment per motius econòmics o familiars”. 

Això, segons l'entitat, incrementarà la segregació escolar a Catalunya “si no s'apliquen mesures específiques”. I és que ha advertit que sense l'aplicació d'accions decidides, “tot apunta que aquest alumnat acabarà matriculat als centres més segregats i amb més complexitat”, perquè són els que tenen més vacants, els menys desitjats i on habitualment es concentra un gran nivell de complexitat.

Per evitar que la matrícula fora de termini i la matrícula viva posterior generin més segregació en els centres amb més dificultats, la fundació creu que és urgent establir urgentment circuits de detecció d'aquest alumnat i crear criteris de distribució equilibrada.

L'entitat destaca que el 56,56% dels municipis de més de 10.000 habitants fa una detecció per sota de la mitjana tant a P3 com a 1r d’ESO, el que comporta greus conseqüències per la segregació escolar. Per aturar processos segregadors, la fundació ha elaborat un protocol de detecció d’alumnat vulnerable per raó socioeconòmica o d’origen, basat en l'experiència de nombrosos municipis que fa anys que aborden la lluita contra la segregació escolar. El document explica pas a pas quins circuits, criteris de distribució i indicadors d'identificació s'han de fer servir als municipis perquè el procés de matriculació no incrementi la segregació escolar.

Algunes de les claus per aconseguir centres escolars més heterogenis durant l’escolarització fora de termini i matrícula viva són la implicació de tots els actors en la detecció o la consideració automàtica com a alumnat vulnerable pel fet de ser beneficiari d'ajuts de menjador i altres transferències, tenir membres de la família atesos per serveis socials i ser alumnat nouvingut.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article