Aprovada la Llei d'acollida de les persones d'origen immigrat i retornades

Estableix un servei universal de primera acollida i el català com a llengua comuna d'integració


Ahir, dimecres 28 d'abril, es va aprovar la Llei d'acollida de les persones immigrades i retornades. Amb 117 vots a favor, dels partirs del Govern i de CiU, i 17 e contra, del PP i el Grup Mixt, es tracta d'una mesura lligada al Pacte Nacional per a la Immigració de 2008 i que suposa la primera normal legal en aquest àmbit al sud d'Europa. Facilitar la integració, estendre un servei d'acollida per tot Catalunya, fomentar l'autonomia i la igualtat, reduir les situacions de risc social i el català com a la llengua d'acollida són els objectius principals de la llei.

Amb aquesta norma, la Generalitat i els ens locals tenen la obligació d'oferir una atenció personalitzada i crear espais i recursos per a la informació i la formació en llengua catalana, mercat laboral, drets i deures bàsics, així com, el model de societat actual. Preveu l'acollida especialitzada a través dels diferents departaments del Govern de la Generalitat que hauran de potenciar els programes orientats a les persones d'origen immigrat dins els serveis normalitzats per al conjunt de la població. Es fa especial referència a l'àmbit de la salut i l'educació però també a justícia i inserció en el mercat laboral.

Es tracta d'una llei novedosa, ja que, Catalunya és la primera comunitat de l'estat espanyol que legisla en matèria d'acollida i preveu que la Generalitat pugui participar en els processos d'estrangeria en els tràmits d'arrelament, renovació de les autoritzacions de residència temporal i d'accés a la nacionalitat per residència. A banda, es tracta del primer text jurídic que contempla el català com a llengua d'integració i promoció social.

Finalment, la llei proposa crear una nova Agència de Migracions de Catalunya i ha de servir perquè el Govern pugui ser més àgil en la dinamització dels diferents agents socials.

 i dota el Govern d'un ens més àgil i efectiu per gestionar i coordinar un sistema de serveis en xarxa format per un mínim de 101 ens locals, agents socials, entitats col·laboradores, prestadors a l’exterior i empreses concertades, una dinàmica transversal que permetrà guanyar en operativitat i agilitat a l’hora de teixir la col·laboració entre els diversos actors implicats

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article