La Taula del Tercer Sector proposa la creació d’un bo digital per escurçar les desigualtats

m4Social demostra en un informe que gairebé un 20% dels adults atesos per les entitats no pot accedir a Internet sempre que vol

La Taula del Tercer Sector proposa la creació d’un bo digital, com els bons tèrmics o elèctrics, amb rebaixes en les factures d’internet, per escurçar les desigualtats i ajudar les persones més vulnerables. L’entitat, a través del seu projecte d’innovació tecnològica en l’àmbit social m4Social, ha publicat un informe en què analitza la bretxa digital des de tres vessants, el d’accés, el de l’ús i el de la qualitat i demostra que gairebé un 20% de les persones adultes ateses per les entitats socials no pot accedir a Internet sempre que vol.

En el document, la Taula del Tercer Sector també constata que els costos de la connexió són una “barrera clara”, perquè suposen un problema per al gairebé el 40% dels enquestats. A més, hi ha altres causes que dificulten l’accés, com les competències i habilitats d’ús de les mateixes persones. Prop d’un 20% tenen aquestes limitacions i un 13% assegura que s’ha de desplaçar fora de casa per poder-hi accedir.

No tenir ordinador a casa

A l’informe també es demostra que, de fet, el 20% de les persones adultes ateses per les entitats socials no disposa d’ordinador. En el context d’adults i joves, el 40% dels casos que no disposen d’ordinador correspon a les persones en situació de pobresa, és a dir, ingressos mensuals nets de menys de 500 euros. Entre les persones estrangeres es reprodueix el mateix 40%.

Pel que fa a l’accés a un ordinador, només un 30% dels infants i adolescents ho fa des de casa. Per això, utilitzen altres espais, com l’escola (20%), les entitats socials (20%) i els equipaments públics (16%), amb l’impacte que té en les tasques acadèmiques. Sobre l’ús, els canals de missatgeria instantània són majoritaris entre les persones enquestades perquè són “més senzills i accessibles”.

Manca de coneixements TIC

Sobre la qualitat d'aquest ús, en l'aprofitament laboral un 55% de les persones enquestades no ha trobat feina per Internet i d’aquestes un 40% assegura que és per manca de coneixements o d’accés als recursos TIC. En l’aprofitament institucional, entre les persones que mai hi han accedit o han realitzat tràmits en seus electròniques, més del 50% afirmen no tenir prou coneixements, no estar-ne segurs o tenir problemes d'accés.

Més del 70% dels professionals del sector social asseguren que la seva entitat ofereix dispositius amb accés a Internet, malgrat que les condicions d'aquests presenten, en la seva majoria, característiques poc adequades o no adaptades a les circumstàncies dels usuaris. Gairebé un 70% dels professionals és d’una entitat social que ofereix cursos, les formacions més demandades són: alfabetització digital bàsica i introducció a les principals eines ofimàtiques i de navegació. Moltes tenen com a objectiu la recerca d’ocupació.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article