Els educadors socials pressionen el Govern perquè reconegui la seva tasca als centres educatius

El CEESC denuncia que la conselleria “no està treballant” per incorporar la figura a l’aula i no ha creat cap borsa de treball específica


El Col·legi d’Educadors i Educadores Socials de Catalunya (CEESC), mitjançant la campanya ‘L’educació social suma a l’escola’, pressiona el Govern perquè incorpori la figura de l’educador social als centres educatius. De fet, en un context de crisi sanitària per la Covid-19, el mateix CEESC recorda, en un informe que analitza l’impacte de la pandèmia en les tasques de l’educació social, que la figura de l’educador social a l’aula s’ha demostrat més imprescindible que mai.

El CEESC considera que el Departament d’Educació “no s’està treballant per fer efectiu” el mandat del Parlament de Catalunya, que va aprovar dues mocions on insistia en la funció de l’educació social als centres escolars de primària i secundària i instava al Govern a incorporar formalment aquesta figura en el sistema educatiu. Malgrat les mocions, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha acabat anunciant aquest juliol tan sols la contractació d’una cinquantena de professionals d’educació social per a més de 800.000 alumnes que té el sistema educatiu, tal com denuncia el col·legi professional. 

Així, Bargalló ha anunciat la contractació de prop més de 8.000 professors, 1.960 dels quals serviran per implementar el Pla de xoc contra les desigualtats. D’aquests, només aquesta cinquantena de places (oscil·len entre els 50 i els 75, segons les darreres xifres que ha anunciat la conselleria) seran per als educadors socials en centres d’alta complexitat, una proposta que el CEESC considera “insuficient i no dialogada”.

A més, al CEESC denuncien que tampoc saben com s’haurà d’incorporar aquesta figura a l’estructura de les escoles, perquè encara no s’han pogut reunir amb la conselleria. Alerten que a l’ens ja hi ha diversos educadors socials que demanen com s’han de presentar a les ofertes de feina, però que la conselleria no ha creat cap borsa de treball específica per a aquestes places i, per tant, no saben on dirigir les peticions i com se’ls haurà de contractar.

Respondre a l’educació integral

Mitjançant un manifest presentat ja a principis d’any, el Col·legi fa temps que reclama els educadors socials com a membres del cos docent de les escoles, ja que poden “aportar una mirada socioeducativa al centre educatiu” i dur a terme “funcions de suport, acompanyament i suport”. El CEESC planteja que, si s’incorpora aquesta figura, es podrà respondre a la necessitat de desenvolupar una educació integral de l’alumnat, atenent a àmbits personals, acadèmics i socials de cada alumnat.

També creuen a l’ens que la figura permetrà “afrontar situacions de conflicte com a oportunitats de diàleg per millorar la convivència en els centres”, així com detectar i tractar situacions de desigualtat; “crear una escola inclusiva i per a tothom, que respecti a cada persona i col·lectiu i el dret a una educació de qualitat”; la implicació en situacions d’absentisme escolar i el seu tractament; i, finalment, entendre l’educació com educació comunitària de tots els agents que intervenen amb l’alumnat “a partir del diàleg, col·laboració i aprenentatge mutu”.

“Ni visibilitat ni reconeixement”

En un context de crisi sanitària, el CEESC ha analitzat en un informe com ha impactat la pandèmia en el sector i ha conclòs que “la tasca dels educadors socials no ha tingut ni la visibilitat ni el reconeixement per part de l’administració”. A més, també incideix en què ha estat “un període molt intens” en els àmbits professional, personal i emocional, ja que aquest sector “majoritàriament ha seguit treballant durant l’estat d’alarma”.

A més, una altra conclusió generalitzada de l’estudi, en què han participat 627 professionals, és que, a diferència d’altres professions, en el sector de l’educació social no hi ha hagut temps per ampliar la formació durant l’estat d’alarma, i aclareixen a l’ens que “l’augment de pressió en l’atenció a les persones” no ho ha fet viable.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article