Un jutjat de Barcelona i la Guàrdia Civil investiguen la Generalitat per la gestió de les residències

Han entregat requeriments d'informació a informació a les conselleries de Salut, Afers Socials i Vicepresidència


Un jutjat de Barcelona i la Guàrdia Civil investiguen la gestió de les residències geriàtriques de Catalunya per part de la Generalitat durant l'inici de la pandèmia de la Covid-19.

L'institut armat va entregar aquest dimecres diversos requeriments de documentació i informació a les conselleries de Salut i de Treball, Afers Socials i Famílies, a més de la Vicepresidència d'Economia i Hisenda. A més, també ha demanat informació a la patronal del sector, ACRA, i ha interrogat la seva presidenta, Cinta Pascual. La consellera de Salut, Alba Vergés, ha assegurat que donaran “tota la informació de la gestió” amb “tota transparència”.

Segons ha avançat 'El Periódico', la investigació la porta el jutjat d'instrucció número 1 de Barcelona, que s'encarrega del cas arran d'un atestat de la Guàrdia Civil. La investigació, en aquest cas, no parteix de cap querella o denúncia per part de la fiscalia que, per la seva banda, també té obertes diverses diligències d'investigació sobre algunes residències concretes.

Els agents, per ordre judicial, van requerir diversos expedients, entre ells els vinculats a la compra de material sanitari, i informació sobre els geriàtrics que van ser intervinguts, les persones traslladades d'un centre a un altre, les mesures d'aïllament i el nombre de malalts i morts pel coronavirus en aquests recintes i els PCR realitzats, entre d'altres qüestions.

Els agents pretenen esbrinar si l'Associació Catalana de Recursos Assistencials (ACRA) i el Cercle Empresarial d'Atenció a Persones Dependents van adquirir material sanitari, qui han estat els seus interlocutors a la Generalitat i les propostes que li van ser admeses o no per l'administració catalana. Els agents, dirigits pel tinent coronel Daniel Baena, han requerit informació a l'ACRA sobre els protocols d'actuació, el nombre de casos positius pel Covid-19 i la xifra de morts (distingint entre interns i personal), entre altra documentació.

Els investigadors sospiten que realment va existir descoordinació en el si de l'administració i que els recursos de personal i material requerits per les residències no van acabar d'arribar en els moments claus de la pandèmia.

Vergés: “Donarem tota la informació”

Tant Salut, com Afers Socials i l'ACRA s'han mostrat tranquils per la sol·licitud d'informació i no tenen cap problema en donar tota la que se'ls demani. “Donarem tota la informació de la gestió, tota la feinada que hem fet per poder gestionar un àmbit tan delicat amb persones vulnerables amb un virus que les afectava especialment”, ha afirmat en declaracions als mitjans la consellera Alba Vergés.

La titular de Salut ha remarcat que la informació serà donada “amb tota transparència” i ha apuntat que així s'ha fet també durant la pandèmia de cara la ciutadania, sobre quina era la situació a les residències, quines mesures es prenien o quines s'han intervingut.

Els trasllats a centres

Segons sospiten els investigadors, en alguns casos els protocols no van funcionar ni tan sols per gestionar l'aprovisionament de bosses per a cadàvers. Una altra de les incògnites que es vol aclarir és si es van mobilitzar o no tots els treballadors disponibles. Els investigadors també tenen indicis que es potser es van cometre “greus errors” i possible descontrol en el trasllat de persones d'unes residències a altres i en la conducció dels pacients als hospitals, que en algunes ocasions van ser tardanes.

Les indagacions no afecten només a l'època en què les residències eren competència de la Conselleria d'Afers Socials, sinó també des que les va assumir la Conselleria de Salut, el passat mes d'abril. A partir d'aquest moment, es va establir que els geriàtrics havien de comunicar les incidències existents i que aquestes dades havien d'actualitzar-se cada 24 hores. Els investigadors tenen indicis que la gestió va continuar sent deficient tot i aquest canvi, fins al punt que indaguen si realment es van aïllar als contagiats de la resta dels residents i si va existir descontrol en algun dels trasllats efectuats.

Òrgans de decisió

Per això, el jutge, a través de la Guàrdia Civil, ha requerit a la Conselleria de Salut perquè concreti en quin moment es va activar oficialment l'emergència sanitària i que identifiqui les persones, siguin càrrecs o no, que han participat en els òrgans vinculats a l'execució del pla de protecció civil de Catalunya, així com que detalli els espais habilitats per a ús sanitari públics o privats als quals s'ha derivat persones residents per prestar-los atenció. A més, els investigadors volen conèixer el nombre de persones traslladades de les residències als hospitals, les mesures adoptades pel que fa a ubicació i aïllament de pacients en els geriàtrics i les modificacions en la prestació de serveis ordenades al personal sanitari.

A la Conselleria d'Afers Socials, el magistrat sol·licita que informin sobre les resolucions, disposicions i instruccions que haguessin estat emeses per garantir l'eficàcia de l'ordre ministerial del 27 de març sobre mesures en les residències de gent gran i centres sociosanitaris davant la situació de covid. Així mateix, se li ha demanat que expliqui les mesures adoptades aïllament d'infectats en aquests recintes.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article