La FaPaC defensa una tornada presencial a les aules amb “totes les mesures de seguretat”

La federació reclama que es vetlli pel seguiment presencial a totes les etapes educatives i que es concretin més mesures per secundària


La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnat de Catalunya (FaPaC) segueix defensant una tornada presencial a les aules i reclama “totes les mesures de seguretat”. Per això, s’han reunit amb el Departament d’Educació que, segons la federació, s’ha compromès a “contractar més professorat abans de l’inici de curs” per garantir que la ràtio màxima de 20 alumnes per grup es pugui complir a tots els centres educatius. A més, reclament també més concreció en les mesures per a la secundària.

L'entitat defensa que “l’educació és un dret fonamental que només es pot garantir en igualtat d’oportunitats mitjançant la presencialitat a l’aula”, i així ho ha manifestat en la reunió que han mantingut amb Educació, on han expressat la seva “preocupació” i han reclamat que es doti tots els centres de les mesures necessàries per minimitzar el risc de contagi. 

Tot i els compromisos que han arrencat al conseller Josep Bargalló, com que es contracti més professorat per garantir ràtios de 20 alumnes per grup, a la FaPaC adverteixen que “la ràtio màxima s’hauria d’establir en funció dels metres quadrats de què disposi cada aula, ja que en determinats espais, una ràtio de 20 alumnes seguirà sent insuficient per garantir la distància mínima de seguretat recomanada per les autoritats sanitàries”.

Pel que fa a la distància de seguretat d’1,5 metre, a l’entitat expliquen que el conseller no va concretar si es tracta d’una mesura aplicable només entre grups o també entre l’alumnat d’un mateix grup. Per a la federació, però, és “indispensable” que entre tot l’alumnat, fins i tot dins d’un mateix grup de convivència, es pugui mantenir aquesta distància mínima amb la finalitat de reduir al màxim el risc de contagi i evitar possibles confinaments parcials o totals. En aquest sentit, la FaPaC va sol·licitar a Educació que posés a disposició dels centres educatius altres espais que puguin utilitzar-se exclusivament pel desenvolupament d’activitats educatives, des de barracons fins a espais municipals.

La conciliació en cas de confinament

En relació a la gestió de possibles casos positius per covid-19, el Departament manté vigent el protocol presentat el passat 12 d’agost, segons el qual si es detecten un o més casos positius en un mateix grup de convivència, es confinarà aquell grup durant 14 dies. En cas que els contagis afectin a dos o més unitats de convivència, el confinament afectarà a tot el centre educatiu. No obstant això, a la reunió de dijous passat, el Departament d’Educació es va comprometre a mantenir, en qualsevol cas, els centres oberts per als fills i filles de les treballadores essencials i per a prestar el servei de menjador escolar.

La FaPaC va traslladar, a més, la necessitat d’establir mesures de conciliació per tal que les famílies es puguin fer càrrec dels infants en cas que aquests s’hagin de confinar. La federació considera que “s’hauria de garantir una baixa laboral retribuïda” que, a més, “sigui compartida entre els diversos adults responsables de l’infant”, “per tal d’evitar que la tasca de cures recaigui només en un dels dos progenitors”, una mesura que evitaria que aquesta responsabilitat l’acabin assumint exclusivament les dones. El Departament, però, encara no ha plantejat mesures concretes de conciliació, segons l’entitat. 

L’Associació de Joves Estudiants de Catalunya lamenta la gestió d’Educació

Al seu torn, l'Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) lamenta en un comunicat que Educació hagi "tirat pel dret" en els plans d'actuació per la crisi de la covid-19 sense tenir en compte la veu de l'alumnat i entendre la "complexitat" de la comunitat educativa. “Ens trobem amb elements com la no reducció de les ràtios (es mantenen a 30 persones a l’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius), o que recaigui sobre els alumnes les tasques de neteja dels espais (a laboratoris i aules de tecnologia)”, lamenten.

A més, consideren que no hi ha eines explícites per detectar casos de vulnerabilitat econòmica que garanteixi que tot alumnat tingui accés als elements de protecció com mascaretes o gel hidroalcohòlic.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article