Així serà l’escola en temps de pandèmia: 8.162 nous contractes i 19 mesures per reduir la bretxa social

Educació preveu el repartiment de 300.000 ordinadors a partir de 3r d’ESO i 110.000 paquets de connectivitat per a alumnes vulnerables

El curs escolar en temps de pandèmia tindrà 8.126 noves contractacions, 19 mesures per combatre la bretxa social entre l’alumnat i un pla de digitalització per arribar a tots els estudiants també fora de les aules. Així ho ha anunciat aquest dilluns el conseller d’Educació, Josep Bargalló, en una roda de premsa on ha assegurat que “l’escola és el lloc més segur per a un infant i adolescent fora de casa seva”. Malgrat les queixes dels sindicats, que durant setmanes han alertat de la manca de previsió i concreció, el conseller ha afirmat que “no hi ha cap lloc fora de casa amb tantes mesures de seguretat, prevenció, traçabilitat, control i seguiment”. 

“Necessitem que sigui segur per fer la seva feina educativa i comunitària amb garanties”, ha sentenciat Bargalló. D’aquesta manera, s’espera que, a partir del dilluns 14 de setembre, 1,587.395 alumnes en els diferents ensenyaments –educació infantil, primària, ESO, batxillerat, FP, de règim especial, centres d’adults, a distància– iniciïn les classes.

Més enllà de l’excepcionalitat del moment, per primera vegada en anys s’ha constatat una pèrdua d’alumnat respecte el curs anterior, en concret de 9.451 alumnes menys en total —12.098, si es comptabilitza només l’alumnat de règim general, ha matisat la conselleria. Segons el Departament, la davallada més important es dona a l’educació primària —12.163 alumnes—, mentre que l’ESO creix en 1.454 alumnes, la formació professional en 2.420 i el batxillerat en 591 alumnes.

Les mesures per fer front a la covid-19

Per fer front a la covid-19, el conseller ha recordat les mesures més urgents que prendran els centres, i que ja ha anat desgranant la conselleria al llarg del juliol i l’agost. D’entrada, l’accés als centres escolars es farà per torns per evitar aglomeracions, i amb mascareta. A més, serà obligatori l’ús de la mascareta a partir dels 12 anys. Aquesta mesura es contempla a partir dels sis anys en funció de l’evolució de la pandèmia, si un territori ho requereix.

L’hora del pati també es farà per torns i amb mascareta. Cada espai haurà de ser desinfectat i ventilat cada dia i es farà ús de dispensadors  de gel hidroalcohòlic i s’obligarà l’alumnat i professorat a fer un rentat constant de mans. “Les mesures poden semblar rígides, però les hem de complir. No podem, tenir una generació d’alumnat que no hagi tingut la formació adequada, amb socialització i contacte amb la resta d’alumnat i professorat. Hem de garantir el dret a l’educació”, ha asseverat el conseller.

L’objectiu és que hi hagi un màxim de 20 alumnes per aula a educació primària, xifra que actualment superen un 30% de les aules dels centres públics. La xifra d'ESO i de l’escola concertada no es coneix encara, però Bargalló ha destacat que també han baixat i ha remarcat que el més important, més que el número d'alumnes per grup, és la seva estabilitat. De fet, ha dit que els alumnes amb necessitats educatives especials també seguiran integrats dins dels seus grups estables.

“Venim de ràtios molt altes, conseqüència de les retallades i canvis demogràfics des del 2010, però amb els moviments demogràfics actuals i la inversió en professorat tenim una majoria de ràtios molt baixes”, ha dit. “Treballarem perquè a tots els llocs on sigui possible disminueixi la ràtio, però no ens obsessionarem amb la xifra, sinó en la seguretat, higiene, ventilació, estanqueïtat”, ha afegit el conseller.

Aquesta estabilitat i estanqueïtat de grups es pot trencar en les activitats extraescolars, tant dins com fora dels centres. Bargalló ha recordat que el Departament no és responsable directe de l’organització d’aquestes activitats, sinó que ho són els ajuntaments, empreses privades, entitats o les AFA. Segons el conseller, els alumnes també tenen dret a fer aquestes activitats, però s’han de fer amb les màximes garanties sanitàries, que s'adapten a cada tipus d'activitat i que ja estan protocol·litzades.

Set positius entre els docents de sis centres

D'altra banda, la secretària general d'Educació, Núria Cuenca, ha explicat que actualment hi ha set casos positius confirmats entre el personal de sis centres educatius. Dos casos són a l’escola Joan Juncadella de Sant Vicenç dels Horts (Baix Llobregat), que és l’única que començarà el 17 de setembre, tres dies més tard que la resta, ja que la quarantena dels docents s’acaba el dia 16. El 18 de setembre començaran les classes a l'institut Jaume I, de Salou (Tarragonès), on un alumne d’un cicle formatiu de navegació a vela, que va començar fa uns dies, ha donat positiu.

8.162 noves contractacions

Per poder donar resposta a les circumstàncies “extraordinàries” del curs actual, el Departament ha detallat també que s’invertiran 370 milions d’euros per a la contractació de personal docent, pel pla d’educació digital i pel pla de millora d’oportunitats educatives. Així, en matèria de personal docent i altre personal de suport, hi haurà 8.162 noves contractacions, 5.321 de les quals són exclusivament personal docent.

A més de la contractació de personal docent, també s’incrementa el personal d’atenció educativa —1.265—, els monitors —1.239— i el personal d’administració i servei (PAS) —337. 

Una educació ‘digital’

Alhora, Bargalló ha afirmat que es posarà en marxa el pla d’educació digital de Catalunya, per tal de millorar la competència digital de l’alumnat, el professorat i els centres educatius, amb una inversió de 184,8 milions d’euros.

Així, es repartiran un total de 300.000 ordinadors portàtils per als alumnes de 3r d’ESO fins a la postobligatòria, amb una inversió de 99,7 milions d’euros. Al mateix temps, Educació facilitarà 110.000 paquets de connectivitat, amb  una inversió de 31,7 milions d’euros, per a l’alumnat vulnerable de totes les etapes amb la finalitat d’assegurar que aquest pugui seguir les classes des de casa seva en cas de confinament per quarantena.

També es preveu dotació d’equipaments informàtics per al professorat en cas de confinament, amb el repartiment de 85.000 dispositius entre els docents. I la instal·lació de xarxes LAN-WIFI a 1.230 centres educatius públics que no en disposen, que suposa una inversió total de 23,5 milions d’euros.

Combatre les desigualtats

A més, es desplegarà també el pla de millora d’oportunitats educatives, adreçat als centres amb complexitat educativa, amb un finançament de 48.050.188 euros. La iniciativa inclou un total de 19 mesures per tal de reduir les barreres econòmiques en els centres, per fer acompanyament i suport a l’alumnat, i per acompanyar a les famílies. El pla té la voluntat d’atenció especifica a l’alumnat més vulnerable dels centres de més complexitat educativa perquè puguin compensar les desigualtats educatives derivades de la Covid-19.

Entre les mesures més destacades, es destinen cinc milions d’euros a l’accés equitatiu en sortides i colònies escolars; 4,2 milions per a garantir el material escolar; s’assignen quatre milions a tallers d’estudi i suport escolar i 5,7 milions a l’alumnat amb necessitats educatives especials. També es reforça el personal d’atenció educativa amb 13,5 milions d’euros.

Els centres de nova creació

El nou curs també estrena cinc centres de nova creació —és a dir, que no existien el passat curs—, tres nous centres específics d’FP per trasllats de cicles i un centre de nova creació per fusió de dues escoles en l’Escola Voltregà.  Els centres de nova creació són: Institut Vilafranca 2 (Vilafranca del Penedès), Institut Vapor del Fil (Barcelona), Institut Nou Palafrugell (Palafrugell), Institut de Peralada (Peralada) i Institut Professional de Turisme Eqüestre del Maresme (Santa Susanna.

Respecte els centres específics d’FP, es tracta de l’Institut d'Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya (Sant Carles de la Ràpita), l’Institut de l'Esport de Barcelona i l’Institut-Centre d'Esports de Muntanya del Pallars (La Pobla de Segur).

També són novetat tres centres que fins ara eren de titularitat concertada o mancomunada i que, a partir d’aquest curs, passen a adherir-se a la xarxa pública d’educació: l’Institut-Escola Eixample (Barcelona), l’Escola Ateneu Igualadí (Igualada) i l’Institut la Vall del Tenes (Santa Eulàlia de Ronçana). D’altra banda, hi haurà 29 instituts escola nous i, sumats als que hi havia fins ara, seran un total de 83 el total de centres d’aquesta tipologia arreu del territori.

L’espai de menjador, obert tot el curs

D’altra banda, una de les novetats és el manteniment dels ajuts de menjador durant tot el curs. En cas de confinament de centres educatius, es garantiran els ajuts de menjadors a tots els alumnes beneficiaris. També aquest curs s’aprovarà el nou decret de l’espai del migdia, que incorporarà les conclusions del procés participatiu Construïm junts l’espai del migdia treballat per diferents actors de la comunitat educativa.

Aprovació de nous decrets

El curs que ve s’aprovaran nous decrets, el tràmit dels quals es va aturar a causa de la pandèmia. Es tracta del Decret de la programació de l’oferta educativa i del procediment d’admissió en els centres del Servei d’Educació de Catalunya; i del Decret de Concerts Educatius.

També es dissenyarà el programa de noves oportunitats —que s’aplicarà el curs 2021-2022— per a l’alumnat que no obté l’ESO i necessita d’un suport intensiu; i es posa en marxa el pla pilot de religió islàmica i el pla per a les escoles lliures de violència amb la formació al professorat. També en l’àmbit formatiu, es duran a terme durant tot el curs noves modalitats formatives per incrementar la competència digital docent.

En l’àmbit curricular, es dissenyaran els nous currículums de l’educació secundària obligatòria i el batxillerat i s’impulsarà una nova ordre d’avaluació en els cicles de formació professional.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article