Les entitats socials alerten de la situació de “col·lapse administratiu” en molts serveis essencials

Es queixen de la manca d'atenció presencial i de la impossibilitat d'aconseguir cites en línia


La federació d'Entitats Catalanes d'Acció Social denuncia un col·lapse en diverses instàncies de l’Administració de diferents nivells competencials —ajuntaments, Generalitat i Estat espanyol— que incrementa el risc d'exclusió de les persones i famílies vulnerables. “L'emergència social a causa de la pandèmia ha incrementat el volum de demanda alhora que la manca d'atenció presencial obliga la població a recórrer a vies telemàtiques saturades i inoperatives, que posen de manifest a més la bretxa digital i aboquen la població més desafavorida a greus situacions de desempara”, denuncien a la federació. 

Així, alerten que el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE), el SOC, l'INEM, els serveis socials municipals, les oficines d'Estrangeria i les Oficines d'Atenció Ciutadana són algunes de les instàncies que les entitats socials constaten que “no estan atenent adequadament la població”.

“En molts casos resulta impossible posar-s'hi en contacte i, quan s'aconsegueix tramitar alguna sol·licitud, el silenci o els retards en la resposta deixen persones i famílies vulnerables en situacions crítiques, amb la incertesa, l'angoixa i tots els riscos que comporta la desatenció tant per als afectats directes com en termes de cohesió social”, alerten. 

Entre els serveis i les prestacions afectades destaquen l'Ingrés Mínim Vital (IMV), amb un gran volum de persones en espera de resposta; els tràmits d'atur, les gestions laborals i el pagament dels ERTO, “amb persones que no han cobrat encara el que els correspon des del mes de març”, avisen; la Renda Garantida de Ciutadania (RGC), “que després de certa millora en els temps d'espera torna a alentir-se i no ofereix persona de referència per al seguiment dels beneficiaris”, i altres prestacions.

Les persones d’origen estranger, grans perjudicades

Així mateix, les demores i mal servei afecten a les renovacions de permisos per a població amb nacionalitat estrangera. “Al jovent extutelat per exemple els comporta no poder tramitar ajuts per a l'habitatge o prestacions econòmiques a les quals tenen dret; les ajudes al lloguer vinculades a la Covid-19, per saturació de la plataforma digital per tramitar-les i dificultat de contactar per altres vies”, denuncien a ECAS.

Tampoc es possible tramitar l'empadronament, “que ha allargat els terminis d'atenció fins a dos mesos”; i les primeres visites als serveis socials i amb serveis especialitzats, “que es programen amb terminis molt amplis”.

“La situació crítica en que es troben milers de persones, en molts casos prèvia a la pandèmia i agreujada per l'impacte de la Covid-19, en altres sobrevinguda, empitjora a causa d'aquesta desatenció i porta a irregularitats, com la venda de cites prèvies per realitzar tràmits d'estrangeria que s'ha denunciat recentment i que les entitats corroboren. 

Endarreriments en subvencions i programes

A banda del col·lapse en l'atenció a la ciutadania, les organitzacions pateixen també els endarreriments en convocatòries de subvencions o programes com ara el de Garantia Juvenil, que normalment es publicava al juliol per iniciar les incorporacions a l'octubre i enguany no es té constància de quan es convocarà. “Les subvencions excepcionals del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies vinculades a la pandèmia per accions a realitzar entre març de 2020 i març de 2021 estan també pendents de convocar”, avisen a la federació.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article