Familiars d’usuaris de residències demanen un “canvi de model de dalt a baix” i exigeixen més personal sanitari

En una compareixença al Parlament els afectats critiquen l'“opacitat” amb què els centres gestionen la pandèmia

Diverses entitats de familiars d’usuaris de residències han exigit un “canvi de model” en la gestió dels centres per a la gent gran. “El que ha fet la pandèmia és treure de sota l’estora el que ja hi havia”, ha dit la coordinadora del col·lectiu Residències 5+1, María José Carcelén, en la comissió d’investigació sobre la gestió de les residències. Carcelén ha assegurat que actualment les residències disposen d’entre un 15 i un 20% menys de personal respecte al març, segons les dades de la patronal, ja que el personal sanitari s’està traslladant cap als hospitals. “El sector pateix un abandonament sistemàtic”, ha criticat. En aquesta línia, ha demanat més atenció sanitària i la contractació de més professionals.

Des de l’entitat també han criticat l'“opacitat” amb què s’està duent a terme la gestió dels centres. Els familiars han assegurat que al març intentaven posar-se en contacte amb les residències, però no obtenien resposta. “Durant molts dies no sabíem com estaven els nostres familiars”, han dit. En la mateixa línia, Residències 5+1 i la plataforma Afectados BB Serveis han criticat que les decisions es van prendre “sense tenir en compte l’opinió de les famílies”.

“A la gent gran se’ls ha tractat com mobles vells”, ha assegurat Carcelén. L'associació ha denunciat que a les persones d’edat avançada se’ls va tancar l’accés als hospitals i l’assistència sanitària que van rebre va ser “totalment nul·la”. “Se’ls va discriminar per edat i pel seu lloc de residència”, ha denunciat la coordinadora de Residències 5+1. A més, des de l’entitat asseguren que el més preocupant és el desconeixement de qui va prendre aquestes decisions. “Avui dia les respostes són molt poques i molt poc convincents”, ha dit en la mateixa línia el representant ‘Afectados BB Serveis’, Roberto Martínez.

Les entitats també han qüestionat l’aïllament que es fa a les residències. Segons han explicat, pràcticament no es porta a terme perquè en molts dels centres els espais són comuns i les habitacions són dobles, de manera que és “molt difícil reduir la cadena de contagi un cop entra el virus”. Per aquest motiu, han demanat a l’administració tests setmanals tant a usuaris com a personal i la possibilitat de poder fer l’aïllament fora de les residències.

Denúncia cap a BB Serveis

Des de la plataforma Afectados BB Serveis han criticat la impunitat amb què actua aquest grup a Catalunya, acusat el 2016 per delictes contra el dret dels treballadors, apropiació indeguda, alçament de béns i delicte societari. Segons han explicat en la compareixença, els responsables de BB Serveis des de fa anys gestionen amb un altre nom dues residències de Granollers i la Roca del Vallès. “Tenen més interès econòmic que no pas en l’atenció en la gent gran i això no pot continuar així”, ha reivindicat Martínez.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article