El nombre de persones que no treballen ni reben cap prestació s’ha incrementat un 50% durant la pandèmia

La Covid-19 genera noves vulnerabilitats i nous “desafiaments” per als serveis socials, segons un estudi de l'UPC i iSocial


El nombre de persones que no treballen ni reben cap prestació s'ha incrementat un 50% durant la pandèmia, segons una enquesta feta per UPC i iSocial entre els usuaris dels serveis socials d'arreu de Catalunya. L'estudi ‘INSESS-COVID19: Identificació de Necessitats Socials Emergents com a conseqüència de la covid-19 i efecte sobre els serveis socials del territori’ mostra que la pandèmia ha impactat tant en els usuaris com en en els professionals dels serveis socials.

Conclou que el 62% d'usuaris ha necessitat un ajut, i el 46% d'aquests ha estat alimentari. A més, el sentiment de soledat ha augmentat un 29%. L'estudi apunta a l'aparició de nous perfils, noves vulnerabilitats i nous “desafiaments” per als serveis socials.

L'informe s'ha elaborat a partir del resultat de 1.000 enquestes elaborades arreu del territori amb la implicació de les àrees bàsiques de serveis socials. El 67,5% de les respostes les han aportat dones, en respondre als perfils que es donaven per part dels investigadors. “La necessitat té nom de dona”, ha conclòs Karina Gibert, catedràtica de l’Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAl) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC).

Els resultats mostren com els serveis socials han hagut de continuar atenent persones que també van patir la crisi econòmica del 2008 però que a aquests s'hi han sumat nous perfils, amb una afectació nova i especial entre la gent gran i les dones en general. A més, ha irromput l'escletxa digital, els efecte sobre els treballadors essencials o sobre la gestió del temps, entre d'altres.

En l'àmbit laboral, i més enllà de l'augment del 50% dels que no treballen ni reben cap prestació, ha crescut un 18% el nombre de persones que treballen però reben una prestació i un 11% el de persones que no tenen cap feina ni ocupació. Les persones acomiadades o que han plegat ha augmentat en un 78% i un 36% més han reduït la seva jornada laboral. A més, un 11% assegura que tenia un negoci i que ha hagut de cessar l'activitat o ha fet fallida.

En ser preguntats pel futur, el 51% dels que no treballen creuen que no trobaran feina al gener del 2021. Els motius que addueixen son el tancament d'empreses, l'edat o la manca de formació per a les feines ara més demandades. Un 49% dels enquestats assegura haver teletreballat –al gener eren un 5%– i un 34% dels que ho han fet han necessitat suport emocional. El 22% d'aquests assegura que els hi ha faltat temps de cura familiar.

Més demanda dels serveis socials

En l'àmbit dels serveis socials, el 62% dels enquestats assegura haver necessitat algun tipus d'ajut i el 46% d'aquests afirma que ha estat alimentari. D'aquests últims, el 64% l'ha anat a demanar al seu ajuntament. Un 12% ha sol·licitat la Renda Garantida de Ciutadania i un 16% ha demanat ajut psicològic. A més, un 52% dels enquestats va sol·licitar ajuts que involucraven prestacions econòmiques durant la primera onada de la pandèmia. Tot i això, el 70% d'aquests no havia cobrat l'ajut a data d'1 de juliol.

El director de la Fundació iSocial, Toni Codina, ha explicat que la Covid-19 està provocant també conseqüències en l'àmbit de l'habitatge però ha augurat una “eclosió” de problemes un cop finalitzi l'estat d'alarma. Els resultats de l'enquesta mostren que un 25% han necessitats ajuts per pagar el lloguer –el 52% els han anat a buscar a l'ajuntament– i el 27% ha requerit ajuda per pagar els subministraments de la llar. A més, un 11% ha necessitat suport per pagar taxes i tributs. Codina ha apuntat que són xifres “encara moderades”, però ha insistit que no seria d'estranyar que aquestes experimentessin un increment important els propers mesos.

Soledat i aïllament

D'altra banda, l'estudi conclou que s'ha incrementat la sensació de soledat i ho ha fet especialment en dones al voltant dels 60 anys i que viuen soles i pateixen una certa escletxa digital. En línies generals, el 73% dels enquestats creu que la crisi de la covid els ha aïllat, el 41% han requerit suport emocional i el 58% dels que tenen discapacitat asseguren que estan pitjor després de la Covid-19. El mateix passa entre els que tenen un problema de salut mental, on un 74% diu que després de la primera onada estan pitjor i entre aquests hi ha un 5% de nous malalts.

Un 6% dels enquestats asseguren ser víctimes d'algun tipus de violència i el 72% d'aquests són dones. A més, un 17% de els víctimes tenen formació universitària i el 15% marquen fins a tres perfils diferents d'agressors.

Pel que fa a l'escletxa digital, un 48% dels enquestats assegura no tenir ordinador, un 77% no té tablet i un 28% no té wifi. Hi ha un 4% que no té ni mòbil. El 19% dels que pateixen bretxa digital és per manca de competències, mentre que hi ha un 15% que és per manca d'accés als dispositius.

L'estudi mostra també que la Covid va fer que un 27% dels enquestats es quedessin amb judicis sense resoldre, entre els que hi havia ordres d'allunyament per violència masclista. Al juliol, el 81% d'aquestes processos continuaven sense resoldre's.

D'altra banda, Codina ha explicat que l'estudi també ha mostrat l'“enorme” impacte i desafiament que aquesta crisi ha provocat en els equips d'atenció de serveis socials. Aquests han hagut d'afrontar un increment de la demanda d'ajuts, de la tramitació de prestacions i de gestions i en un escenari de “greus dificultats” per mantenir la intervenció amb persones “sovint amb necessitats molt greus i molt complexes”.

En aquest sentit, Codina ha apuntat que la crisi ha fet aflorar “moltes mancances” que ja es coneixen però que s'han posat més en evidència. Ha afegit que això obligarà a accelerar la transformació ja plantejada, per exemple en el marc del Pla estratègic de serveis socials 2020-2024 aprovat recentment. El director d'iSOcial ha assegurat també que caldran “nous perfils professionals” per atendre les noves realitats, ja que algunes ja es van observar en la crisi del 2008 però d'altres, com la bretxa digital o l'afectació en els essencials, són noves.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article