Creen una aplicació perquè infants amb ‘dislèxia dels números’ aprenguin matemàtiques de forma divertida

El trastorn de la discalcúlia afecta entre un 3% i un 6% de la població infantil


La discalcúlia és un trastorn cognitiu que dificulta l'aprenentatge de les matemàtiques i es calcula que afecta entre un 3 i un 6% de la població infantil. El tractament més efectiu és la detecció precoç i, per això, des la de Universitat de Vic i la UB han desenvolupat una aplicació que facilita l'aprenentatge dels infants amb aquest trastorn conegut com a 'dislèxia dels números' a través del joc.

Amb motiu del Dia Internacional de la Discalcúlia, que se celebra aquest 3 de març, s'ha engegat una campanya perquè les famílies puguin fer una avaluació dels seus fills. "La discalcúlia pot comportar molts problemes i afectar l'autoestima perquè les matemàtiques estan per tot arreu", explica un dels impulsors, Josep Maria Serra-Grabulosa.

Quan un alumne que té unes capacitats intel·lectuals considerades "normals" no obté un bon rendiment en l'assignatura de matemàtiques, sovint s'atribueix al fet que "les matemàtiques sempre s'han considerat difícils" o bé que a aquest nen "no se li donen bé els números". L'investigador de la UB Josep Maria Serra-Grabulosa creu que aquest és un dels motius pels quals aquesta disfunció que afecta una part important de la població infantil no té el mateix reconeixement que la dislèxia o el dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH). En tots els casos, si no es detecta a temps, pot arrossegar problemes de per vida.

En aquest sentit, lamenta que "encara hi ha una gran desconeixença al voltant de la discalcúlia" i es tracta d'un trastorn que "ha estat poc estudiat". El doctor en Psicologia de la UB i cofundador de l'aplicació assegura que els números "estan per tot arreu" i, per tant, si no es detecta i es tracta a temps "pot afectar de manera molt important l'autoestima dels infants".

"El gran problema de les matemàtiques és que a mesura que avancem els cursos cada cop són més complexes, i si les bases no estan ben consolidades aquests nens s'encallaran repetidament i els pot abocar al fracàs escolar perquè els baixa molt la motivació", lamenta Serra-Grabulosa, que afegeix: "veuen que s'hi esforcen molt, però no obtenen cap resultat".

Davant d'aquesta situació, l'empresa Neurekalab —una spin-off nascuda l'any 2019 i que està participada per la UVic-UCC i la UB— va decidir treure al mercat una aplicació que, a través del joc, té per objectiu facilitar l'aprenentatge als nens amb discalcúlia. Serra explica que "fa anys que estudiem les bases neuronals de la discalcúlia i investiguem com es pot reeducar i ens hem adonat que hi ha molt poques eines per fer una detecció precoç durant els primers anys d'investigació". D'aquesta manera, els investigadors han intentat plasmar tot el coneixement científic en l'aplicació NeurekaNUM, que va sortir al mercat a finals del 2020, tot i que durant els mesos més durs del confinament va estar disponible en format de proves.

L'aplicació NeurekaNUM s'ha pensat perquè els infants puguin realitzar les activitats d'una forma "lúdica i divertida". Així ho explica l'altre cofundador de l'aplicació, Sergi Grau, degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC. "L'objectiu és que els nens puguin fer una reeducació de la manera més natural possible per ells i, per això, ho fem a través del joc i d'activitats divertides", explica.

L'eina està pensada per a nens de cinc a vuit anys i, abans de fer les activitats, han de completar un test preliminar per poder fer una valoració prèvia de cada infant. Grau deixa clar que l'aplicatiu "no farà mai un diagnòstic" però sí que serveix per fer una "primera avaluació i, si detecta alguna dificultat, avisa i recomana a les famílies que es posin en contacte amb l'escola o algun professional per veure quin diagnòstic hi ha al darrere".

“Es pot arribar al fracàs escolar”

La Mònica Escribano és mestra i mare de dos nens que pateixen discalcúlia. Explica que va detectar que els seus dos fills tenien algun problema perquè a l'hora de fer els deures i les feines de l'escola "vam veure que no anaven a l'hora i patien molt". Davant d'això, relata, van buscar ajuda. Escribano diu que als infants amb discalcúlia "els costa seguir el ritme de la classe i això els pot provocar patiments emocionals i, fins i tot, es pot arribar a una situació de fracàs escolar". En el cas dels seus dos fills, van detectar que hi havia algun problema quan feien P5 i segon de primària.

En la seva vessant de mestra, Escribano reconeix que hi ha "molt desconeixement al voltant de la discalcúlia" i lamenta que "a la facultat no t'ensenyen res". "Com a mestra i com a mare tens molt poques eines per treballar aquestes dificultats i quan veus patir un fill o un alumne pateixes tu també perquè quan veuen que no poden fer les coses s'enfonsen emocionalment".

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article