Sensors de fums i sorolls o elements de geolocalització: les prestacions del servei de teleassistència s’amplien

La Diputació de Barcelona millorarà el 35% dels aparells en dos anys amb nous elements tecnològics

A partir del maig, el servei local de teleassistència aplicarà millores als seus dispositius per fer-los més digitals i accessibles. El servei de la Diputació de Barcelona vol que, en dos anys, el 35% dels usuaris actuals puguin disposar d'aquests nous dispositius, i progressivament, estendre les millores a la totalitat de les persones que l'utilitzen, 90.000 actualment, tot i que la previsió és arribar a les 105.000 persones.

Els dispositius, que continuaran sent penjolls com fins ara, tenen novetats tecnològiques per les quals cal substituir els actuals terminals per d'altres que compten amb una tecnologia complementària que permetrà reforçar la detecció de riscos a la llar, ja siguin detecció de fums en cas d'incendis, o fuites de gas i també amb dispositius funcionals per detectar caigudes, per exemple. Ara mateix uns 20.000 usuaris tenen sensors de soroll, i aquesta xifra passarà a 50.000 amb aquest nou pla de millora, per al qual es destinaran 47 milions d'euros, dels quals la Diputació n'aportarà 22 milions i els ajuntaments, 25.

D’altra banda, es farà també una prova pilot amb per la qual s’utilitzaran elements de geolocalització en els dispostius per monitoritzar les sortides dels usuaris fora del domicili, sobretot en casos de persones amb Alzheimer. També es posaran detectors de presència, com ara els detectors de mobilitat o passivitat o els detectors d’obertura de portes, normalment instal·lats a la nevera o microones, que es programen per activar una alerta en cas d’inactivitat en un període de temps.

Un servei més proactiu amb l’usuari 

Així mateix, segons afirma la Diputació, des del servei volen ser més proactius a l'hora de l'atenció, i en aquest sentit es realitzaran més trucades per identificar possibles situacions de risc i actuar de forma preventiva. Aquesta voluntat ja s'ha fet realitat durant els mesos de pandèmia: de els cinc milions de trucades rebudes, més de dos milions han estat proactives, és a dir, els professionals del servei van trucar als usuaris per fer seguiment de la seva situació, donant-los suport emocional a les persones que ho van necessitar i estar pendents dels casos de soledat no desitjada. "És una fita històrica que evidencia la importància del servei", assenyala Lluïsa Moret, diputada de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar Social, qui ha presentat aquest dijous el pla per millorar els dispositius.

Qualsevol municipi de l'àmbit territorial de la Diputació podrà tenir accés a les noves millores, que s'aniran introduint segons el grau de dependència i les característiques dels usuaris, en coordinació amb els serveis socials municipals.

D'altra banda, el pla contempla l'ampliació de les unitats mòbils d'assistència de 29 a 42, que donaran resposta a emergències, però també treballaran de forma preventiva i de control. Alhora, s'incorporaran nous perfils professionals amb l'objectiu de donar resposta a un servei més especialitzat, amb professionals de la psicologia, teleoperadores especialitzades i personal tècnic d'accessibilitat, d'anàlisi de dades i orientat a analitzar les demandes.

Segons apunta la Diputació, el 74,2% de les persones usuàries del servei són dones, i el 49,6% té més de 85 anys. Un 40,2% té entre 75 i 85 anys, i només un 2,6% no arriba als 65 anys. Pel que fa a les característiques de la llar, la meitat de les persones viuen soles. El nivell de suport bàsic és el més habitual entre les persones usuàries i el d'alt risc el menys freqüent (2% del total). 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article