81 escoles de Barcelona comptaran amb educadors emocionals el proper curs

La funció dels professionals és prevenir el malestar emocional de l’alumnat i detectar problemes de salut mental

L'Ajuntament de Barcelona i el Consorci d'Educació de la ciutat han acordat incrementar fins a 81 el nombre d'escoles que comptaran amb educadors emocionals el curs vinent, el que suposa un increment de més de 50 centres que disposaran d’aquests professionals que treballaran per abordar de forma preventiva el malestar emocional i els incipients problemes de salut mental que es puguin detectar en l’alumnat. 

La incorporació d’aquests professionals es fa a través del Pla de Salut Mental i del Pla de Barris. La iniciativa, per a la qual es destinaran 1.200.000 euros, pretén integrar aquests nous perfils en la comunitat educativa per donar resposta a les necessitats emocionals de l’alumnat, en un context de creixent malestar entre els infants i joves, a causa de l’esclat de la pandèmia. 

En el període 2016-2020 ja se'n van desplegar aquest tipus de professionals a 27 centres, un nombre que el proper curs s’amplia a 81, 66 dels quals estan en àrees que formen part del Pla de Barris, i 15 que estan fora, però presenten uns nivells més alts de situacions de vulnerabilitat socioeconòmica.

En els centres educatius on aquesta figura ja ha estat present els últims anys s’ha comprovat que ha permès incrementar el nivell de confiança entre les diferents parts que conformen la comunitat educativa, la qual cosa ha servit per donar suport en l’elaboració de la programació en l’àmbit emocional i en la coordinació amb l’equip de mestres. Aquesta figura també ha permés dotar el professorat dels recursos teòrics i pràctics per incorporar noves pràctiques en les actuacions del centre, així com assessorar l’equip docent sobre les dificultats relacionals i conductuals que puguin sorgir a les aules, segons apunta l’Ajuntament. També han pogut fer una atenció directa a l’alumnat en el grup aula, el que possibilita dur a terme un treball preventiu i de detecció de dificultats de desenvolupaments dels nois i noies.

El reforç d’aquest conjunt de mesures té a veure amb la certesa que la població jove i adolescent és una de les franges d’edat més castigades per les restriccions associades a la pandèmia de la Covid-19. Per exemple, una anàlisi de la Universitat Miguel Hernández amb enquestes a famílies a nivell estatal assenyala que un 86% ha detectat canvis d’actitud i d’estats emocionals en els estudiants. Igualment, organitzacions internacionals com Unicef alerten de les conseqüències de la pandèmia en la salut mental d’infants i joves.

A més, l’enquesta de la Joventut de Barcelona 2020 recull que el 60% dels joves creu que l’impacte de la Covid-19 els afectarà personalment de manera negativa.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

santiago santa Coloma de gramenet
2.

Es clau en la prevencio que els recursos tant sanitaris com educatius siguin els necesaris i estiguin coordinats!

  • 1
  • 1
Núria Pérez Barcelona
1.

Em sembla una magnífica notícia i una figura professional ben necessària sempre que el perfil de les persones que es contractin tinguin una formació sòlida sobre la temàtica. Per aquest motiu m'agradaria recordar que no qualsevol formació breu capacita per a realitzar un bon acompanyament emocional. En aquest sentit des del curs 2002-2003 la Universitat de Barcelona ha impartit el Postgrau en Educació Emocional i Benestar amb el qual ha capacitat a més de 500 professionals.

  • 1
  • 1

Comenta aquest article