El servei contra la violència sexual PrevenSi rep prop de 400 consultes directes el 2020

Un 30% de les persones busquen suport perquè creuen sentir atracció cap a infants o adolescents

El servei especialitzat contra la violència sexual infantil PrevenSi va rebre durant el 2020 366 contactes directes —telèfon, xat o mail—, un 30% dels quals són de persones preocupades per l'atracció cap a infants o adolescents. Al servei també han observat que, en el darrer trimestre del 2020, es produeix una tendència a l'alça en el nombre de visites a l'apartat de la web dirigit a persones que se senten atretes per infants i adolescents.

PrevenSi va posar en marxa el setembre del 2019 la primera línia d'atenció telefònica, xat o correu electrònic dedicada a l'abordatge de la violència sexual infantil i a la prevenció de la pedofília i la pederàstia. El servei alerta que no pot atendre totes les demandes per manca de recursos.

Durant el 2020, la web de PrevenSI va rebre un total de 42.846 visites, l'11,4% de les quals han consultat l'apartat dirigit a persones que se senten atretes per infants o adolescents, la tercera secció més visitada del lloc. Segons expliquen des de l'entitat, en l'últim trimestre del 2020 es va començar a produir una tendència a l'alça en el nombre de visites a l'apartat específic de la web dirigit a persones que se senten atretes per infants i adolescents i s'ha consolidat el febrer d'aquest any. Durant aquest mes, aquest ha estat l'apartat més visitat del web, amb un total de 845 visites, un 34,18% del total.

PrevenSI, impulsat per l'entitat social Intress, la Fundació IRES i l'Institut de Psicologia Forense, és una iniciativa pionera a l'estat espanyol, però que funciona a altres països des de fa dècades i vol ser un pas endavant en la prevenció de la violència sexual infantil. El servei té com a singularitat l'atenció a les persones preocupades perquè senten atracció cap a infants i adolescents, tot i que també dona resposta a qualsevol persona o organització que requereixi assessorament sobre com actuar davant d'una situació de violència sexual infantil o a l'hora d'aplicar mesures preventives.

Des que es va posar en marxa, PrevenSI ha mantingut oberta la línia d'atenció directa 20 hores setmanals, amb l'excepció del període de confinament, en què va donar atenció continuada de 10 h a 20 h de dilluns a divendres. En l'actualitat, la manca de finançament ha portat a reduir l'horari fins a les 12 hores setmanals (dilluns i divendres, de 16 h a 20 h, i dimecres, de 10 a 14 h). Els responsables del servei adverteixen que no està podent donar resposta a les trucades que rep fora del seu horari d'atenció, especialment en cap de setmana, i recorda que cada acompanyament expert obre la porta a evitar agressions sexuals.

Per això, les entitats que impulsen el servei demana compromís polític i recursos econòmics per prevenir la violència sexual infantil i remarquen que és imprescindible donar una resposta especialitzada a totes les persones que consulten i contacten diàriament amb la plataforma PrevenSI. Les entitats darrere de PrevenSi lamenten que a Catalunya no es "dediquen fons públics de forma directa" a un servei d'aquest tipus.

Els estudis indiquen que entre un 10% i un 25% de la població ha estat víctima de violència sexual en la infància, assenyalen des de PrevenSi. Un 44% dels infants que han estat víctimes l'han patit de forma repetida. La realitat d’aquesta problemàtica posa de manifest que només es denuncia, aproximadament, un 15% del total dels casos. Es calcula que avui dia fins el 5% d'homes adults poden tenir atracció sexual cap als infants (pedofília), recalquen des del servei.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article