L’ensenyament amb realitat virtual pot multiplicar per quatre la retenció de coneixements

Aporta un grau de vivència que ofereix grans beneficis i pot reduir a la meitat els períodes d’aprenentatge


Aprendre en un entorn on tot sembli real per poder cometre errors sense patir-ne les conseqüències. Aquest és un dels principals avantatges de la realitat virtual, en què els estudiants se submergeixen en espais amb una visió i un so envoltant en 360°, i el que n'ha disparat l'interès en les ciències de la salut durant la pandèmia.

Dos nous projectes —realitzats per una de les empreses europees pioneres en l'aprenentatge mitjançant vídeo 360° interactiu, l’spin-off de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Immersium Studio— se sumen a aquesta tendència amb l'objectiu de fomentar competències com l'atenció al pacient i ensenyar a reconèixer i gestionar la violència de gènere.

Aprendre a abordar la violència masclista

INDOVIG, amb finançament del Pacte nacional de violència de gènere i participació de la Universitat Pompeu Fabra, l'Hospital Sant Joan de Déu i la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, els estudiants de Medicina, Infermeria, Fisioteràpia, Teràpia Ocupacional i cicles formatius de grau superior d'Integració Social entraran en una simulació immersiva en què es trobaran amb víctimes de violència de gènere que podrien veure en les seves consultes. Els participants s'hi trobaran situacions en què hauran de detectar i treballar casos amb activitats i proves a les quals s'aniran enfrontant, hauran de prendre decisions i en rebran retorn.

“El gran avantatge és que l'estudiant no rebrà aquesta informació de manera passiva, sinó com un subjecte actiu que pren decisions”, explica el cofundador i CEO d'Immersium Studio, Luis Villarejo. “Això li permet provar alternatives i aprendre dels errors, que podrà evitar més endavant en la seva vida professional. I potser veurà que ha de canviar el seu to de veu o abordar el tema d'una altra manera, sense que això tingui conseqüències més importants ni afecti cap pacient real”.

Realitat virtual per formar personal sanitari

Immersium Studio compta amb quatre experiències immersives d'èxit recents en la formació en ciències de la salut: Covid-19 Space, ITSHEC, Family Approach i TPM Journey. La primera, amb la European Society of Intensive Care Medicine i la Comissió Europea, ha ajudat més de 20.000 sanitaris europeus a preparar-se per treballar en les UCI en cas de necessitat per la pandèmia. ITSHEC és un projecte europeu, finançat pel programa Erasmus+, per fomentar competències transversals, com aprendre a aprendre o el pensament crític, en els estudis de ciències de la salut fent servir realitat virtual. I Family Approach i TPM Journey, amb la Fundació DTI, han servit per formar professionals sanitaris en la comunicació de males notícies i el consentiment per a la donació humana d'òrgans i teixits, a més de familiaritzar-los amb el model espanyol de donació i trasplantaments.

L'aprenentatge amb la realitat virtual és el més semblant possible a la realitat, i aporta un grau de vivència que ofereix grans beneficis: treballa l'empatia i la intel·ligència emocional, en col·locar els usuaris en diferents rols; millora la retenció de coneixements; permet una didàctica homogènia, amb activitats similars per a tots, i redueix la logística i els costos, perquè no depèn d'actors ni dates, com passa amb els tradicionals jocs de rols formatius.

“Quan els projectes estan ben dissenyats les millores poden ser molt significatives. La capacitat de retenció pot augmentar fins a quatre vegades, i el període de formació es pot escurçar fins a la meitat”, explica el conseller delegat i enginyer superior d'Informàtica i màster en Processament de Llenguatge Natural.

Tecnologia accessible i útil per a diversos camps

La facilitat d'aquest mètode, per al qual només calen unes ulleres 3D i un telèfon mòbil, ha precipitat l'interès per aquesta mena d'ensenyament en la pandèmia, sobretot en les ciències de la salut. Però es tracta d'un aprenentatge que ha demostrat ser molt útil en altres camps. No tan sols en les anomenades habilitats toves o soft skills, com ara la comunicació, la resolució de conflictes o la intel·ligència social i emocional, sinó també en les habilitats dures o hard skills.

En àrees com la prevenció de riscos laborals pot ajudar a reconèixer i resoldre conflictes; en els processos de selecció de personal s'utilitza per fer proves reals als candidats, i en l'entrenament d'habilitats més concretes, com va demostrar un estudi de Johnson & Johnson i l'Imperial College en què un equip de cirurgians va aconseguir una autonomia molt superior als qui no van tenir aquest tipus de didàctica, pot aportar noves oportunitats en l'educació.

“L'aprenentatge amb realitat virtual permet treballar tant la part cognitiva com la part de les emocions i les vivències”, conclou Villarejo. “Per això, pot ser un excel·lent complement per enriquir i millorar l'educació tradicional”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article