El Síndic constata que el batxillerat concertat ha ofert més presencialitat que el públic i critica la disparitat

Ribó alerta que s’han pogut generar greuges i accentuar les desigualtats educatives

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha criticat que la reducció de la presencialitat a batxillerat per la pandèmia s'ha aplicat de forma “dispar” en centres públics i concertats. El Síndic va rebre queixes durant el sis mesos que va durar la mesura per la possible diferència en l'aplicació de la restricció a la presencialitat.

De l'anàlisi de la situació, ha conclòs que els centres concertats han ofert major presencialitat que els públics i això ha pogut generar greuges i accentuar les desigualtats educatives. Així, ha afirmat que els centres públics han tendit a fer, tot i que no tots i amb variacions, una presencialitat del 50%, mentre que la dels concertats ha estat “clarament superior” a aquest 50%.

A més, en molts centres públics la no presencialitat s'ha desenvolupat en dies alterns, mentre que en el cas de diversos concertats s'ha concentrat a les tardes, mentre es mantenia l'assistència diària al centre.

D'altra banda, el Síndic ha constatat que hi ha centres concertats que han mantingut tota o gairebé tota la presencialitat durant l'horari pròpiament lectiu i han concentrat la no presencialitat en les activitats complementàries, ubicades a les tardes. En canvi, als centres públics aquesta manca de presencialitat s'ha donat en l'horari lectiu.

També ha apuntat que la complexitat del centre no sempre ha condicionat el model i la intensitat de la reducció de la presencialitat. Així, alguns instituts públics de màxima complexitat han mantingut una presencialitat durant mesos del 50% a batxillerat, mentre que la majoria de centres concertats de mitjana o baixa complexitat la tenien entre el 70 i el 90%. Ribó ha recordat que ja va demanar mesures de discriminació positiva envers els centres de màxima complexitat per garantir l'atenció adequada de les necessitats educatives específiques de cada alumne.

En aquest sentit, ha insistit que l'activitat lectiva a distància “no garanteix plenament el bon desenvolupament del currículum per al conjunt de l'alumnat”, especialment en el cas del socialment desfavorit.

El Síndic ha demanat al Departament d'Educació valorar la disparitat de mesures adoptades pels centres educatius davant la necessària reducció de la presencialitat i que estableixi criteris per fer compatibles l'autonomia de centre i l'exercici del dret a l'educació a tots els alumnes, independentment del centre on estigui escolaritzat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article