Les escoles valoren positivament la incorporació d’educadores socials

El 90% de les direccions dels centres educatius puntuen amb molt bona nota la feina de les professionals de l’educació social durant el darrer curs, segons un informe del CEESC

La incorporació d’educadores i educadors socials als centres educatius de màxima complexitat ha comptat amb una alta acceptació per part del professorat i les direccions d’aquestes escoles, segons un informe del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC). El curs 2020/2021 ha estat el primer en què, oficialment, s’ha incorporat la figura professional de l’educació social als centres de titularitat pública a Catalunya. 

En total, el Departament d’Educació van contractar 75 educadors i educadores socials per al darrer curs escolar en centres declarats de màxima complexitat. Segons les dades recollides pel CEESC, el 89,6% de les direccions puntuen amb molt bona nota el treball que van dur a terme les professionals de l’educació social als seus centres educatius. 

A més, a partir de les enquestes elaborades pel CEESC als educadors socials i als equips directius dels centres on han treballat, també han constatat que el 97,95% d’aquestes escoles declarades de màxima complexitat sol·licitaran tenir per sempre aquesta figura als seus centres. 

Els professionals de l’educació social també han valorat molt positivament la feina feta durant el curs passat. “En l'àmbit personal i professional ha sigut un abans i un després. Ser reconeguda com a educadora social obre la possibilitat de treballar més lliurement amb els agents socials i el personal educatiu”, assegura Manoli Lara, educadora social de l'Escola Puig-Agut de Manlleu, que des de fa quatre anys que treballava al centre com a integradora social.

La importància de l’educació social

Lara destaca que la tasca de les educadores socials és molt important sobretot pel que fa a la prevenció de problemàtiques a les quals els docents no poden arribar per la càrrega de feina que ja tenen. “Nosaltres treballem molt a través del vincle amb l'alumnat i les famílies. Les docents se centren en el contingut acadèmic, però nosaltres generem processos educatius i això requereix temps”, apunta.

L’estudi elaborat pel CEESC detalla que les dues àrees d’intervenció en què han participat amb major incidència els professionals de l’educació social el darrer curs són les que tenen a veure amb situacions de risc o de vulnerabilitat, com la gestió de conflictes, de la convivència i serveis de mediació. 

De mitjana, cada educadora i educador social ha atès 56 alumnes. També, cada professional ha donat atenció a entre 15 i 16 famílies per gestions acadèmiques, ha fet un seguiment a sis famílies i n’ha derivat vuit a serveis socials o de salut. 

Així mateix, cada professional ha fet de mitjana 97 accions de suport a l’acció tutorial i directiva i fins a 114 en espais de treball amb tutors i tutores, equips docents i equips directius. A més, cada educador ha establert relació amb una mitjana de sis entitats i ha realitzat 25 coordinacions amb serveis socials bàsics i quatre amb un Equip d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (EAIA).

Segons el CEESC, aquestes dades “visibilitzen la tasca de crucial importància que poden fer les educadores i els educadors socials als centres educatius, confirmant que aquesta figura és imprescindible a totes les escoles”.

Més previsió per al curs vinent

La contractació per part del Departament d’Educació d’aquestes 75 professionals de l’educació social es va fer com a mesura de xoc per abordar les desigualtats agreujades per la Covid-19 als centres de màxima complexitat. 

No obstant això, des del CEESC subratllen que la incorporació d’aquests professionals “va ser accidentada, amb un procés de selecció millorable en el temps i forma i per la transparència dels criteris que posteriorment se n'han pogut extreure”. A més, apunten que “la majoria dels professionals es va incorporar un cop ben entrat el curs escolar, fet que també n’ha condicionat la seva feina”. 

El principal repte ara per al CEESC és mantenir l’estabilitat dels equips i professionals que es van contractar el darrer curs per “poder donar continuïtat al treball educatiu”. També reclamen definir amb més previsió els aspectes organitzatius d’aquesta nova figura als centres, per tal de “poder fer una bona planificació que alhora repercuteixi positivament en la qualitat de les intervencions d’aquestes professionals”.

“Som pioneres a Catalunya com a educadores socials dins les escoles, però volem que aquesta figura es mantingui i s'ampliï, perquè la demanda social és molt alta i per atendre-la necessitem fer equips educatius estables”, assenyala Lara.

El CEESC reclama des de fa temps a la Generalitat de Catalunya “un canvi de model que es basi en garantir els drets educatius de les persones” i consideren que la presència dels professionals de l’educació social en els centres escolars “és clau per assegurar aquests drets”.  

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article