Les plataformes digitals podrien impulsar la donació de sang entre la joventut 

La confiança entre donants i l’estil de vida modern prediuen la utilització de plataformes per donar sang

La manca de donants de sang és un problema que va en augment en molts llocs del món. Mentre l'envelliment de la població i l'esperança de vida més elevada n'augmenten la demanda, el nombre de voluntaris sembla que va en descens, especialment entre la població més jove.

Les campanyes tradicionals basades en activitats promocionals, cartells o fullets tenen un èxit limitat. Ara, investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), en col·laboració amb la Universitat Austral de Xile, han estudiat per primer cop com l'ús de plataformes digitals col·laboratives podria millorar aquestes dades. En un estudi preliminar, publicat en la revista d'accés obert International Journal of Environmental Research and Public Health, han identificat els aspectes clau que influeixen en la motivació dins d'aquest tipus de plataformes i que aquestes haurien de tenir en compte per optimitzar-ne els resultats.

“Molta gent no és conscient del problema que hi ha quant a la donació de sang”, afirma Joan Torrent-Sellens, catedràtic dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC, director del Grup de Recerca Interdisciplinària sobre les TIC (i2TIC) i primer signant de l'article. “La utilització de nous canals pot ser una eina útil per arribar i motivar la població jove i aconseguir que augmentin les donacions”, diu Torrent-Sellens.

Plataformes digitals d'ús social

Hi ha moltes recerques que han analitzat l'ús de plataformes col·laboratives en relació amb l'allotjament o el transport, però “amb prou feines s'han estudiat respecte a fins socials com pot ser la donació de sang”, sosté Torrent, també col·laborador de l’eHealth Center de la UOC. Aquest cas podria ser important, perquè “salvant les distàncies, el problema és semblant al de les pensions. Es necessita els joves perquè el sistema funcioni”. Tot i que encara no estan gaire esteses, ja hi ha països en què s'han llançat diverses iniciatives d'aquest tipus, com és el cas de la plataforma Blooders.org.

Per al nou treball es van desenvolupar qüestionaris específics que permetien destriar els factors que influeixen en la motivació i en els camins de comportament que portarien a la intenció de donar sang en l'entorn d'una plataforma col·laborativa. En total, 302 voluntaris relacionats amb la Universitat Oberta de Catalunya i la Universitat Austral de Xile van completar l'estudi.

D'entre els 16 factors de motivació analitzats, només dos es van mostrar significatius: la confiança en el procés i en els altres participants i el fet d'ajustar-se a l'estil de vida modern. “Sembla important que es desenvolupi un ambient de seguretat, però també que els usuaris sentin que es troben en un entorn adaptat als temps i que participa de valors associats a aquest estil, com que és important ajudar els altres”, explica Torrent.

Tots dos factors porten a un camí de comportament en què es generen actituds positives i es té una sensació de control i d'autosuficiència sobre el procés. Tot això acaba desembocant en una intenció més gran de col·laborar. A més, aquest estil de vida modern influeix positivament en el que s'anomena “la norma subjectiva”, el que la gent de l'entorn pensa sobre l'ús de la plataforma.

En general, els factors implicats estan relacionats amb l'altruisme, però també amb interessos individuals, com passa amb la sensació d'orgull i pertinença a un grup que està ben valorat per la societat. A més, les emocions generades poden servir per superar barreres que s'oposen a la donació, com l'ansietat o la por.

Les conclusions de l'estudi poden servir, per tant, per millorar estratègies futures. “Els responsables d'una campanya haurien de ser conscients que poden treballar i enfocar-se en aquests conceptes per tenir més èxit”, sosté Torrent.

Present i futur

La informació aportada pel treball és valuosa, però encara preliminar. Les dades es van recollir en un context acadèmic i de recerca i durant la pandèmia per la Covid-19, de manera que nous estudis podrien contribuir a fer-la més extensible. “Planifiquem una nova onada de qüestionaris per augmentar el col·lectiu i fer-lo més representatiu i precisar-lo millor”, explica Torrent.

El catedràtic de la UOC considera que “si aquestes plataformes són importants en tants altres aspectes de la vida social i cultural, poden perfectament arribar a ser-ho en el context de la donació de sang. El nostre estudi aporta una eina útil per abordar campanyes de màrqueting social i de desenvolupament de plataformes per arribar amb més efectivitat a la població jove, en qui trobem problemes clars a l'hora de donar”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article