Marea Blanca denunciarà davant la Fiscalia els casos de persones desateses pel sistema públic de salut

La plataforma assegura que la reserva de la capacitat assistencial del SISCAT només per a casos urgents i inajornables és un “desballestament de la sanitat pública”

La Marea Blanca vol reunir casos de persones que no han estat ateses a l'atenció primària o hospitals públics de Catalunya per tal de fer una denúncia conjunta davant la Fiscalia. La iniciativa arriba com a resposta a la directriu de CatSalut del 20 de juliol, a la qual s'acorda reservar la capacitat assistencial del sistema públic de salut de Catalunya només per a atencions sanitàries urgents, emergents i clínicament inajornables o per fer front a la cinquena onada de la pandèmia de la Covid-19.

Des del 20 de juliol, els centres del Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT) atenen només aquella activitat urgent, emergent i clínicament inajornable, així com aquella que estigui relacionada amb la Covid-19. Així ho recull una directriu del Servei Català de Salut (CatSalut), que estableix que aquestes condicions es mantindran vigents durant tres mesos.

La Marea Blanca considera que aquesta directriu suposa un “desballestament de la sanitat pública” i dona “cobertura legal i administrativa a la no-atenció sanitària”. Per aquest motiu, l'entitat impulsa una iniciativa per recollir diverses denúncies i queixes documentades de persones a les quals se les ha negat l'assistència sanitària a qualsevol centre públic de salut.

El portaveu de la plataforma, Toni Barbarà, explica que l'objectiu d'aquesta iniciativa és aconseguir reunir casos rellevants i ben documentats per portar-los com a denúncia conjunta davant de la Fiscalia o d'altres instàncies. Per aquest motiu, demanen a la població que documentin qualsevol cas de desatenció sanitària als centres sanitaris públics i que el facin arribar a través de correu electrònic a la plataforma, per tal de valorar-ho i posar-se en contacte amb les persones afectades en el cas que sigui una situació denunciable..

“Ens preocupa que aquesta resolució és una empara de caràcter normatiu per deixar d'assistir tot allò que s'entén com a atenció normal, tant a la primària com a l'especialitzada”, assenyala Barbarà.

Augmenta la pressió assistencial

Des del Departament de Salut asseguren que l'objectiu de la reserva de la capacitat assistencial del SISCAT és “optimitzar al màxim possible tots els recursos”, donada la pressió assistencial actual a conseqüència de la cinquena onada de la pandèmia.

A més, destaquen que la demanda de patologia urgent i emergent no relacionada amb la Covid-19 és més alta ara que era durant la primera onada de la pandèmia i això provoca que els nivells de pressió sobre el sistema sanitari siguin molt elevats.

No obstant això, el portaveu de la Marea Blanca subratlla que s'ha reorganitzat l'atenció sanitària per atendre els casos relacionats amb la Covid-19 i aquells que són urgents, però “no es diu ni ens consta qui posa el criteri d'allò que és urgent o inajornable”.

Des de Salut afirmen també que aquestes mesures busquen fer front a la pressió assistencial del SISCAT i, al mateix temps, garantir el descans del col·lectiu sanitari. Barbarà, però, destaca que no es pot culpabilitzar al personal sanitari per la manca d'atenció sanitària d'una part de la població i recorda que "no s'ha contractat ningú", tot i que hi ha molt personal de baixa per quarantenes o situacions relacionades amb la salut mental.

El portaveu de Marea Blanca assegura que ja han rebut queixes i denúncies de persones que no han estat ateses als centres sanitaris públics de Catalunya, que la seva situació de salut ha empitjorat per manca d'atenció o que es trobaven en llista d'espera i ara hauran d'esperar com a mínim tres mesos més per poder ser atesos. “Tot el que estava programat queda ajornat per tres mesos. És una brutalitat”, afirma Barbarà.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article