Famílies d’alumnes amb sordesa reclamen una escola més inclusiva

ACAPPS demana bucles magnètics, subtitulació i emissores FM als centres educatius

El proper dilluns 13 de setembre, l’alumnat amb sordesa s’afronta a un segon curs escolar marcat per les mesures Covid19, que dificulten el seu accés a la informació. A més de l’ús de mascaretes a l’aula, que impedeix que puguin llegir els llavis, altres mesures, com la ventilació, que fa augmentar el nivell de soroll extern a l’aula, empitjora la qualitat del so que arriba als audiòfons o implants coclears de l’alumne amb sordesa.

És per això que les associacions catalanes de famílies i persones amb sordesa (ACAPPS) asseguren que s'alegren que, "es comenci a introduir el bucle magnètic a les aules", una reiterada demanda de l'entitat al departament d'Educació. El bucle magnètic és una mesura d'accessibilitat a la comunicació que millora la qualitat del so que arriba a l'audiòfon o implant coclear.

Així, aquest curs 17 escoles amb alumnat amb sordesa estrenaran el bucle magnètic i seran un total de 21 centres educatius que comptaran amb aquest suport. "Confiem que aquest sigui un primer pas per garantir aquest recurs d'accessibilitat en un sistema educatiu inclusiu", diuen des d'ACAPPS.

Segons dades d'Educació, 2.043 alumnes amb sordesa van ser escolaritzats en modalitat oral en el darrer curs, xifra que representa el 93% de l'alumnat amb sordesa. El 7% restant va ser escolaritzat en modalitat bilingüe (en llengua de signes). Tanmateix, per ara, el suport a aquest 93% d'alumnat amb el bucle magnètic només està present a 21 escoles catalanes.

Model català d'escola inclusiva

Tot i que des de la Federació creuen que el model català d'escola inclusiva i de CREDAs per a l'alumnat amb sordesa és un bon model que ha permès millorar notablement la seva formació i trajectòria acadèmica, assolint estudis superiors que mai abans s'havien assolit, asseguren que "la discapacitat auditiva continua sent invisible, i les seves necessitats, desconegudes".

El significatiu grau d'autonomia personal de l'alumnat amb sordesa en llengua oral s'ha traduït en el fet que no es contemplin mesures d'accessibilitat a la comunicació, malgrat ser necessàries per a la seva inclusió a l'aula. "Davant de necessitats de comunicació diverses de l'alumnat amb sordesa, calen respostes diverses", diu Raimón Jané, president de l'entitat. I afegeix: "Cal posar èmfasi i no oblidar que són infants i joves amb sordesa que es comuniquen oralment i que necessiten suports tècnics per poder accedir a la informació en plena igualtat de condicions que els seus companys oients: les emissores FM, els bucles magnètics als centres educatius i la subtitulació de tots els recursos i continguts audiovisuals".

A més, Jané ha insistit en la necessitat que s'estableixi, en l'escolarització en modalitat oral de l'alumnat amb sordesa, un pla de formació específic per al personal docent i logopedes per l'ús i incorporació de les noves tecnologies.

Mascaretes transparents, única opció viable

Pel que fa a l'ús de les mascaretes a l'aula, mesura que continua per ara vigent en l'inici d'aquest nou curs escolar, la Fundació assegura que "cal que els centres educatius garanteixin l'ús de mascaretes transparents, essencials perquè els alumnes amb sordesa puguin llegir els llavis del professorat". Actualment, la normativa estatal que regula les mascaretes higièniques contempla també les mascaretes transparents, fet que permet poder disposar de mascaretes transparents certificades que garanteixen el seu ús amb seguretat –que protegeixen davant els contagis- i funcionalitat, que permeten una bona lectura labial a curta i mitja distància. Per això, des de les associacions catalanes de famílies i persones amb sordesa (ACAPPS), demanen al departament d'Educació que "garanteixi la provisió de mascaretes transparents per al professorat i companys de les aules que acullen alumnat amb sordesa, així com es reguli i protocol·litzi el seu ús".

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article