Pedalant cap a un nou curs: la iniciativa Bicibús s’escampa

Més de 100 infants s’han aplegat aquest divendres per engegar el primer Bicibús al barri de l’Eixample a Barcelona


Un carrer neuràlgic d’una ciutat en hora punta és, com a mínim, sorollós. T’imagines com seria si els clàxons i l’espetec dels motors desapareguessin i donessin pas a les bicicletes? Aquest és el desig d’un grup de famílies i professors que s’ha fet realitat en alguns indrets de Catalunya. Es diu Bicibús i és una iniciativa per facilitar els desplaçaments escolars en bicicleta de manera segura. La iniciativa, impulsada per ‘Canvis en cadena’, s’estrena aquest divendres al barri de l’Eixample de Barcelona.

Tal com fan els autobusos, s'estableix una ruta amb una sèrie de parades que permeten recollir més participants en un horari establert. Famílies, professors i infants, pedalen de forma grupal i pel carril on circulen normalment els autobusos, fins a arribar als destins escolars. Normalment el grup va encapçalat per una persona que fa de conductor i un altre que tanca el grup. “Quan anem tots junts, guanyem confiança i no hi ha tant perill amb els cotxes. Fins ara anàvem el meu fill i jo sols pel carril bici i alguns trams per la vorera. A partir d'avui anirem acompanyats, amb música i amb més seguretat pel carril bus, no pot ser millor!”, explica Aduna Olaizola, mare d'un infant de set anys, que va a l'escola Entença de Barcelona.

El Bicibús va començar a pedalar temps enrere, al nord d'Europa. A Catalunya, el primer Bicibús va arrencar el curs passat, a l’escola El Petit Miquel de Vic. Ara hi ha una onada i moltes escoles s'estan sumant a la iniciativa, que s'ha anat estenent a altres barris i localitats de tot el territori.

Actualment, hi ha 18 línies de Bicibús, que els impulsors han posat en marxa, i ho han fet establint diferents col·laboracions locals. Osona amb Bici, l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Granollers Pedala o Camí Amic són només algunes d'aquestes. El projecte es fa gran amb la implicació d'infants, famílies, centres educatius, entitats cíviques i administracions públiques i bona mostra d'això és que cada setmana, a través de l'aplicació que han habilitat, s'hi sumen 300 infants i 70 persones adultes.

Una iniciativa que guanya adeptes

A Barcelona, l'escola Reial Monestir de Santa Isabel, al barri de Sarrià, va ser la primera a impulsar el projecte, el passat mes d'abril, de la mà d'un professor del centre.

De moment, el Bicibús arrenca els divendres i no és un dia triat a l'atzar. “La marxa surt els divendres perquè és un dia més festiu, la gent està més contenta i, normalment, treballen menys hores, per això tenen temps d'acompanyar els infants”, explica Ruth Lamas, de l'oficina de la bicicleta de l'Àrea de Mobilitat de Barcelona (AMB). Des d'aquesta entitat han col·laborat en la posada en funcionament de la iniciativa a diferents indrets. “La prova pilot va ser amb tres escoles, una a Gavà, a Sant Cugat i a Sarrià. La idea era dotar d'eines a les famílies i apoderar-les perquè continuessin amb el bicibús”, assenyala Lamas.

A Sant Cugat i a Barcelona ho han aconseguit. A Gavà no. “A Sant Cugat vam despertar molt d'interès. L'ajuntament s'ha implicat i ara aquest curs inicia la prova pilot per a noves escoles”, explica. A Osona, hi ha escoles que ja pedalen en grup dos dies. “Allà és més fàcil la logística dels recorreguts. A priori, l'espai i la localitat condicionen”, apunta Lamas.

Granollers ha estat una de les ciutats que de seguida s'ha sumat a la iniciativa. De la mà de l'organització Granollers pedala, el Bicibús ha arribat per quedar-se. “Pedalem per promoure que la bici guanyi terreny també a l'escola i pensem, que per aconseguir-ho, cal implicar a tota la comunitat educativa”, explica Benjamí, membre de Granollers Pedala.

Amb aquest pensament, sorgeix la idea de portar el Bicibús a la capital del Vallès Oriental. “Havíem sentit a parlar d'aquesta experiència, que estava implementant-se a Vic i estenent-se a altres poblacions. Vam reunir-nos amb els impulsors del projecte, per tal de conèixer-lo de primera mà”.

El Benjamí explica que els impulsors de la iniciativa els van contagiar l'entusiasme i van posar fil a l'agulla per engegar l'experiència a la ciutat. “Vam contactar amb les Afas de totes les escoles de Granollers i els vam convocar a una reunió, on els vam explicar el projecte i els vam animar a participar-hi, creant un grup impulsor del projecte a cada centre”.

A Granollers Pedala fan la formació de “guies ciclistes” per conduir el grup, donen suport el traçat d'itineraris i promouen assessorament tècnic. “Hem dissenyat diferents rutes per a les famílies. De moment estem fent una ruta i esperem que es mantingui en el temps i les famílies puguin continuar i assumir-ne l'autonomia”, explica el Benjamí.

Arrenca el primer Bicibús a l’Eixample

Aquest divendres, a un quart de nou del matí, més de 100 infants s'han aplegat per arrencar el primer Bicibús de l'eixample, a la Plaça Conxita Pérez. Allí han començat a pedalar fins a les seves respectives escoles Joan Miró, Entença i Xirinacs. Les tres escoles estan situades al carrer Entença, un carrer principal de tres carrils, per on cada dia circulen 25.000 cotxes, motos i autobusos. El motor és, sens dubte, el gran protagonista. Així, per mirar de revertir aquest protagonisme, les famílies d'aquestes escoles reclamen que aquest carrer escolar, per on cada dia hi passen al voltant d'uns 2.000 infants i joves, deixi de ser “una autopista urbana” i es converteixi en una via saludable. En aquest carrer s'hi superen els límits de contaminació ambiental i atmosfèrica apropiats per a un correcte desenvolupament dels infants. “Vull que l'ajuntament vegi que el carrer Entença necessita un carril bici perquè ara és una autopista. Si volem una ciutat pels infants, les mesures han de ser unes altres”, diu Aduna Olaizola.

Olaizola sembla que s'ha après la lliçó i està a punt per a la primera sortida: “Si creua un vianant l'hem de deixar passar, però no si passen cotxes, el grup no es pot dividir”. Explica, emocionada, que “això serà un experiment que esperem poder seguir mantenint durant el curs quan ja no ens acompanyi la Guàrdia Urbana”. Aquest divendres han comptat també amb l'ajuda de la policia municipal. “Fa temps que penso que la Guàrdia Urbana també hauria de circular en bici, perquè és l'única manera de veure com circulem. Si ells no hi van no veuen les necessitats dels que anem en bici”, afegeix Olaizola.

No només la Guàrdia Urbana els ha donat suport, també han comptat amb l'ajuda de l'organització Camí Amic i l'Associació de Veïns de l'Esquerra de l'Eixample, que treballen des del 2019 per pacificar els entorns dels centres escolars. “L'Eixample era un espai molt més agressiu de cotxes, no tenia el carril 30, com ara”, explica Joan Marc Montserrat, coordinador de l'organització Camí Amic, que fa 20 anys que treballen per reivindicar un entorn més segur i pacificat. “Ajudem amb la gestió de la paperassa i tasques de logística que ja coneixem”, diu Montserrat.

Més accions per impulsar el canvi

Des del 2019, aquesta entitat treballa per pacificar entorns dels centres escolars i ja han dut a terme talls de trànsit davant l'escola Joan Miró, han creat i presentat un manifest conjunt, han intervingut en audiències públiques i mantingut reunions amb el Districte de l'Eixample i Mobilitat, i han aconseguit eliminar carrils destinats als vehicles.

Ara, amb la iniciativa, pares mares i professors volen fer molt més que això: el Bicibús també vol esdevenir referent en la mobilitat urbana al municipi o context local on arrenca. Perquè els canvis en cadena tenen més força, i les cadenes del Bicibús pedalen mentre aprenen i gaudeixen del camí.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article