Una nova aplicació prediu les situacions de vulnerabilitat social de la població

L’eina, desenvolupada per ABD i Momentum Analytics, vol ajudar als serveis socials a garantir la “igualtat d’oportunitats i l’equitat”


Quin ha estat l’impacte de la Covid-19 en les persones? Amb l’objectiu de preveure les necessitats i les situacions de vulnerabilitat i inequitat de la població, s’ha posat en marxa una nova aplicació. La solució intel·ligent desenvolupada per Momentum Analytics i l’Associació Benestar i Desenvolupament ABD vol posar el Big Data al servei de les persones i ajudar a les administracions en la presa de decisions i la planificació.

“No és només un procés de digitalització”, explica el CEO de Momentum Analytics, Albert Isern, “sinó millorar les polítiques socials amb coneixement d’on s’han d’assignar els recursos”.

Anàlisi descriptiu i predictiu

L’eina permet fer una anàlisi descriptiva i una anàlisi predictiva. A partir de l’agregació de dades demogràfiques, socials i econòmiques (big data), l’eina genera uns models predictius que per primera vegada permeten conèixer l’evolució previsible de les necessitats socials i de l’estructura de vulnerabilitats per territori.

Així, la solució tecnològica té per objectiu dimensionar la cartera de serveis del territori, i també pretén planificar els recursos necessaris, basat en evidències, vol promoure l’enfocament preventiu i finalment, pretén avançar cap a la personalització dels Serveis Socials per a cada ciutadà.

“Cal avançar cap a un model personalitzat, preventiu i més comunitari”, va apuntar la directora de l’Àrea Operativa Sociosanitària i adjunta a gerència de l’Associació Benestar i Desenvolupament ABD, Pilar Rodríguez. “Uns serveis socials més predictius i més preventius, on s’incrementi la flexibilitat i la capacitat d’adaptació, on es respecti la capacitat de decisió de les persones”, va resumir.

La presentació d’aquesta aplicació va comptar amb la participació de representants dels ajuntaments de Sant Feliu de Llobregat, Mollet del Vallès i Premià de Mar, pioners en la implantació d’aquesta eina. Així, per exemple, la regidora de l’Àrea de Drets de la Ciutadania i Polítiques Socials de Sant Feliu, Flavia Reina, va afirmar que l’eina els ha permès tenir més dades per a poder orientar els serveis socials cap a un vessant més comunitari, monitorar els canvis en el municipi i adaptar-se, així com reforçar alguns serveis, per exemple, per a les persones grans.

Per al tinent d’alcalde de Premià de Mar, David Gutierrez, la solució presentada permet ajustar les polítiques públiques a les necessitats de les persones usuàries, millorar la quantificació dels recursos humans i econòmics assignats a cada partida i reorganitzar el pressupost, així com millorar la comunicació amb la ciutadania.

Finalment, per al tinent d’alcalde de Mollet, Raúl Broto, les administracions han de passar de ser reactives per a ser proactives i amb aquesta eina es pot detectar quantes persones queden fora dels serveis i recursos socials. De moment, han pogut ordenar internament i canviar alguns protocols d’atenció a la ciutadania però espera també que serveixi perquè en el pròxim pressupost “puguem decidir millor on destinar els nostres recursos“.

D’altar banda, el Doctor Josep Manel Picas va posar l’exemple de la població anglesa de Dorset, on es comparteix informació d’hospitals, universitats, serveis comarcals, ajuntaments, serveis de salut pública, però també de la policia i bombers per a crear un “servei d’intel·ligència, coneixement intuïtiu i acció”; mentre que el responsable de Smart Cities de Microsoft, Jose Antonio Ondiviela, va animar a “prendre decisions adequades amb dades adequades, sobretot en una situació de recuperació post pandèmia com l’actual”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Alícia Benito Rajadell
1.

De que ens servirà predir les necessitats si no tenim mes mans a serveis socials bàsics ?

  • 0
  • 0

Comenta aquest article