AMPA i AFA En Lluita denuncien una retallada dels recursos per la baixada de la catalogació de complexitat dels centres

Acusen a Educació de decidir “unilateralment” canviar la catalogació de 70 escoles 


Les AMPA/AFA En Lluita i les Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (AFFAC) han denunciat que el Departament d'Educació ha decidit “unilateralment” rebaixar la catalogació de complexitat de diversos centres educatius per aquest curs. D'acord amb les seves dades, una setantena d'escoles i instituts s'han quedat sense els recursos addicionals que se'ls assignen segons aquesta catalogació.

Es queixen que el Departament va fer la valoració amb dades prèvies a la pandèmia, corresponents al curs 2018-19, i que la crisi de la covid-19 ha empitjorat la situació de moltes famílies. A molts d'aquests centres, tanmateix, reclamen que els han avisat amb poc de temps d'antelació. Aquestes "retallades" es tradueixen en la pèrdua de desdoblaments de classes, la impossibilitat d'anar d'excursió, la cotutoria o la figura d'atenció a les famílies en l'àmbit tecnològic.

Per tot plegat, reclamen que es revisi i, mentrestant, s'apliqui una moratòria mínima de dos anys durant la qual no es rebaixi la complexitat de cap centre, ni dels que els han augmentat els recursos ni els que l'han perdut. Les entitats s’han concentrat aquest dijous davant els serveis territorials del Departament d'Educació arreu del país per denunciar per les retallades que han patit els centres i “reflexionar sobre el nou curs escolar i les seves condicions particulars”.

El conseller d'Educació, Josep González-Cambray, va anunciar que pel curs 2021-22 s'assignaria un "suport extra" als centres afectats per aquesta retallada. No obstant això, segons dades dels concentrats, enguany s'han perdut 3,5 places de professorat i l'any que ve se'n perdran sis en aquests centres afectats. A més, en casos de centres com el Pere Vila o Pau Claris de Barcelona perdran el 10% de la plantilla. En el cas de l'institut-escola Coves d'en Cimany s'ha perdut una plaça a l'escola, una altra a l'institut i mitja jornada més. Per a Eloísa Gutiérrez, mare de l'escola Pere Vila, aquest fet, juntament amb la ràtio d'alumnes "tan alta", provoca que hi hagi una atenció "insuficient" en l'àmbit emocional i educatiu.

Sabrina Werner, de l'AMPA Escola Pere Vila, ha explicat en una roda de premsa al Parlament, després d'haver-se reunit amb grups per abordar aquesta qüestió, que la situació actual “fa inadmissible la retallada de recursos” als centres. I ha reclamat al conseller Josep González Cambray que s'esbrini el nivell de vulnerabilitat de l'alumnat de les escoles.

Per la seva banda, Gemma Xarles, de l'AFA Institut Pau Claris de Ciutat Vella, ha reclamat al Departament d'Educació un estudi amb dades actuals i que es revisin els criteris de classificació de la complexitat dels centres, tenint en compte l'alumnat. També ha demanat “més transparència” en el procés de classificació i participació de les famílies. De fet, ha proposat “diàleg” amb el Departament, com es va obrir, ha dit, quan l'exconseller Josep Bargalló estava al capdavant.

“Gonzàlez-Cambray va dir que només l'escola presencial garanteix l'equitat; però no només cal que sigui presencial, també que els recursos destinats siguin dimensionats segons la complexitat real de cada centre”, ha raonat Xarles.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article