El 92% de les activitats de lleure educatiu s’han adaptat durant la pandèmia per atendre la gestió d’emocions

Un 72,5% de les organitzacions han vist reduïts els seus ingressos

El 92% de les activitats de lleure educatiu s'han adaptat durant la pandèmia per atendre la gestió d'emocions. Així ho recull l'informe 'El temps lliure educatiu a l'Estat: un impuls per a la promoció de la infància i la joventut, elaborat per la Fundació Pere Tarrés per encàrrec de Didania, Federació d’Entitats Cristianes de Lleure i la Fundació Promesa.

L'estudi conclou que les organitzacions han adaptat programes i activitats per atendre noves necessitats generades per la Covid-12, com el treball de les emocions. Aquesta adaptació s'ha fet ja sigui oferint formació emocional a joves, infants i famílies, com als professionals que els acompanyen. D'altra banda, un 72,5% de les organitzacions han vist reduïts els seus ingressos.

L'estudi explica que més de 8 de cada 20 entitats del sector ha hagut de reduir el número d'activitats que realitzaven. Això ha comportat fins a un 15% de reducció dels participants en alguns casos. Tot i això, asseguren que actualment les inscripcions s'han recuperat fins a nivells anteriors a la pandèmia.

Més del 90% assegura també haver pogut mantenir els equips però un 43,1% de les entitats enquestades asseguren que han hagut de reduir el voluntariat durant la pandèmia.

D'altra banda, nou de cada deu entitats han adaptat les activitats a un nou format telemàtic quan les restriccions han impedit la realització d'aquestes de manera presencial. També han fet atenció individual, intervenció amb persones aïllades o confinades o formació per superar la bretxa digital i contribuir a la participació digital de les famílies, entre d'altres.

L'informe destaca també els valors que aporta el lleure en la construcció de la identitat dels joves, en la creació de conductes prosocials, com el desenvolupament de la tolerància; en la reducció del fracàs escolar i del risc d'exclusió social.

Reptes pendents

L’informe esmenta també els reptes pendents de l’educació en el lleure. Entre aquests situa el reconeixement social, l’accés universal per tal que tots els infants i joves en puguin gaudir, la millora de la capacitació dels professionals i voluntariat que hi participa, la continuïtat de la implicació dels joves en entrar a l’adolescència, la necessitat de fer un treball en xarxa entre les diferents entitats del sector, la incorporació de les noves tecnologies o la millora de les condicions laborals dels professionals, entre d’altres.

1.295 entitats de lleure a l’estat

Una de les principals aportacions de l'informe és l'elaboració d'un catàleg d'entitats de lleure arreu de l'Estat. La fotografia final és que hi ha almenys 1.259 entitats sense ànim de lucre. La gran majoria d’aquestes entitats estan arrelades en barris i municipis del país.

Més d’un 40% de les entitats tenen 150 participants o més, i segons la classificació temàtica, el tipus d’activitat que inclou més projectes són els casals, colònies i campaments d’estiu (el 90% del total). Moltes d’aquestes (un 74,2%) no compten amb personal assalariat i més d’un 39% del total compta amb almenys entre 11 i 25 voluntaris o voluntàries.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article