Els nutricionistes catalans demanen més restriccions horàries a la publicitat de productes ensucrats

El Codinucat també vol que s’eliminin de les escoles i els contractes públics


El Col·legi de Dietistes i Nutricionistes de Catalunya (Codinucat) veu encertada la restricció de la publicitat de productes ensucrats en canals i horaris infantils, però reclama al Ministeri de Consum que augmenti la franja horària en què es prohibeixi aquesta publicitat i eliminar-la dels espais públics.

També vol suprimir aquests productes a les màquines de venda automàtica dels centres escolars i prohibir-los als plecs de condicions de la restauració col·lectiva, i demana que es facin campanyes positives de conscienciació sobre els perills per a la salut del consum d'aquests productes.

En aquest sentit, la presidenta del col·legi, Nancy Babio, assenyala que la mesura “no s'hauria de limitar a restringir només la publicitat i en un determinat horari, sinó que caldria dur a terme una política de salut pública integral i intersectorial de promoció d'una alimentació saludable”. La limitació d'un horari podria comportar que es dupliqui la publicitat a l'horari permès, ha opinat. A més, caldria limitar la inclusió d'aquests productes no saludables a les màquines vending situades a les escoles i estendre la mesura als plecs de condicions de la restauració col·lectiva per habituar els menors a evitar aquest tipus de productes, amb una estratègia pedagògica similar a la que s'empra per promoure la necessitat de caminar, nedar o rentar-se les dents.

La publicitat d'aliments de baixa qualitat nutricional (alts en sucres, greixos i sal) com les begudes ensucrades, els 'snacks', i la majoria dels aliments ultraprocessats), influeix en les preferències dels infants, la compra i els patrons de consum , alhora que “naturalitza el consum de productes nocius per a la salut”, emfatitza la presidenta. El Codinucat també destaca en aquest sentit les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) entre les quals cal assenyalar que la regulació a la televisió s'ha “d'ampliar” a tots els programes adreçats als infants entre 12 i 18 anys, regulant també els programes per a audiència familiar (no només fins als 16 anys com serà aquesta mesura).

El Codinucat també creu que cal regular la publicitat i comercialització a internet, en telèfons mòbils i xarxes socials; prohibir l'ús de personatges ficticis o personalitats públiques per a la promoció a la infància d'aquest tipus de productes; i de joguines, col·leccionables i promocions en aquest tipus de publicitat; el patrocini i les activitats filantròpiques que exposin a la infància a la marca o els productes regulats i la publicitat que s'insereix als programes de televisió, les pel·lícules, els vídeos i videojocs.

Segons dades de l'Associació Espanyola de Recerca en Mitjans, el 99% dels infants veuen televisió, el 80% ho fa cada dia, i el 81% de la inversió publicitària de begudes ensucrades i begudes sense alcohol a Espanya es destina a productes de baixa o molt baixa qualitat nutricional. Segons la Convenció sobre els Drets de l'Infant (CDN), “s'ha de limitar la publicitat dels aliments energètics amb baix contingut en micronutrients i de les begudes amb alt contingut en cafeïna o altres substàncies de possibles efectes nocius per al nen”. “Els estats estan obligats a integrar i aplicar aquest principi en tots els procediments legislatius, administratius i judicials sobre les activitats i operacions empresarials que directament i indirectament impacten en els infants.

“La publicitat per a infants de productes com les cigarretes, l'alcohol, així com aliments i begudes amb alt contingut en sucre, greix saturat, greix trans, sal i additius pot tenir un impacte en la salut a llarg termini”, continua. La CDN posa en relleu dret a la salut i les obligacions estatals que es desprenen en conseqüència, instant els Eestats a protegir els nens, nenes i adolescents contra la informació que sigui danyosa a la seva salut i desenvolupament.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article